En ple febrer, quan l’hivern porta fred i boira, l’Horta de Lleida es desperta amb un aroma tradicional: el del calçot escalivat pel foc. Aquest ceballot llarg i tendre, negre per fora i blanc com la neu per dins, no és només un ingredient; és un símbol viu de la nostra identitat agrària.
Els calçots no són un invent recent ni un caprici de la moda gastronòmica. Les seves arrels es remunten al segle XIX, a la regió de Valls, al Camp de Tarragona. Segons la tradició, van ser descoberts per un pagès anomenat Xat de Benaiges. Es diu que, en coure unes cebes velles a la brasa, va veure que eren dolces i tendres, així que va repetir el procés plantant-les de manera que el brot quedés cobert de terra. Cobrir-les o “calçar-les” amb terra per blanquejar-les, evitava la llum solar que les faria amargues. Aquesta tècnica va néixer d’una necessitat pràctica: obtenir un producte més dolç i manejable per a la calçotada. La primera calçotada documentada data de 1880, i avui Valls en fa una fira que atrau milers de persones.
Però Lleida, amb la seva Horta fèrtil no va trigar a adoptar aquesta tradició catalana. Aquí, els nostres pagesos van adaptar el cultiu al nostre microclima: sòls tous, hiverns suaus i aigües abundants que fan els calçots més carnosos i aromàtics. A Lleida, la producció de calçots és un pilar de l’economia rural. L’Horta de Lleida. Varietats com el “Calçot de Lleida” o el “Blanca Tardana” són el resultat d’anys de selecció natural i saber fer. Trobareu calçots de la Marca Horta als mercats municipals de dijous i dissabte. Aquests paradistes i horticultors de l’Horta, certificats per la Paeria de Lleida i socis de l’Associació de Productors e l’Horta, no tan sols produeixen aliments; mantenen viu el paisatge i la memòria del país. La Marca Horta garanteix sostenibilitat i qualitat: sense intermediaris, el pagès rep el 100% del benefici. Penseu-hi, cada compra és una aposta per l’economia circular lleidatana, literalment tot queda a casa. A més, els calçots són un aliment baix en calories i ric en vitamines A, B, C i E, també en minerals com el potassi, calci i magnesi que contribueixen a un correcte funcionament muscular i al sistema cardiovascular. Per cada 100 grams, ofereixen aproximadament 33-38 kcal, amb un alt contingut en aigua (89-90%) que els fa molt hidratants i saludables.
Us recomano que un dijous o dissabte aneu al mercat municipal i que compreu un manat de calçots Marca Horta, rostiu-los a casa i gaudiu del seu sabor ancestral, i si no teniu barbacoa els podeu fer al forn i degustar-los igual amb la salsa que també trobareu a les parades dels productors i productores de l’Horta. Tot i això, pels qui no vulgueu cuinar us ho posaran ben fàcil perquè molts productors ofereixen els calçots cuits, per tant, ja no hi ha cap excusa per fer una bona calçotada amb amics i familiars a la salut de l’Horta.














