El Consell Comarcal del Pla d’Urgell ha celebrat aquesta setmana la primera reunió de treball del projecte “Debats a les Aules”, una iniciativa pionera a la comarca que impulsarà un conjunt de debats entre alumnes de 3r i 4t d’ESO dels instituts del territori. El projecte vol fomentar el pensament crític, millorar les habilitats comunicatives i oferir eines perquè l’alumnat sigui capaç de ser crític amb la informació que rep, especialment en un context marcat per la influència de les xarxes socials.
A la reunió hi han participat directors, caps d’estudis i professorat dels diferents instituts de la comarca, la cooperativa Versembrant i, per part del Consell Comarcal, el president, Carles Palau i Boté i tècnics de l’Oficina jove i l’àrea de Desenvolupament local.
La sessió s’ha iniciat amb la benvinguda del vicepresident. Seguidament, els tècnics han presentat els objectius i el plantejament general del projecte, explicant que aquesta primera reunió tenia la finalitat de conèixer els participants, resoldre dubtes, concretar el calendari de treball i establir les bases de coordinació, tot plegat com a primera presa de contacte.
A continuació, la cooperativa Versembrant, encarregada de dissenyar i dinamitzar el projecte als centres, ha presentat un equip de treball que compta amb personal propi però també amb docents de la Universitat Pompeu Fabra i l’IESE. Seguidament, han detallat el funcionament de les sessions i han remarcat la voluntat d’adaptar-se al màxim a la realitat i necessitats de cada institut. També han anunciat que la propera activitat serà una formació d’oratòria adreçada al professorat. L’objectiu és dotar-los de les eines necessàries per integrar el projecte al currículum per tal de millorar-ne la implementació.
Durant la trobada, s’ha parlat també de les possibles temàtiques de debat, que es triaran segons els interessos i les necessitats de cada centre. Entre els temes plantejats hi ha el debat sobre la immigració o el feminisme o l’LGTBI-fòbia, entre d’altres; qüestions d’actualitat que permetran que l’alumnat reflexioni des de perspectives diferents i sense deixar-se emportar pels discursos que afloren a les xarxes socials.
La reunió també ha servit per començar a fixar les bases metodològiques dels debats. Tot i que encara cal concretar alguns aspectes, sí que s’ha acordat treballar seguint la metodologia del debat competitiu, que combina l’anàlisi crítica amb la construcció d’arguments sòlids i estructurats.
Finalment, l’ens comarcal ha avançat que s’acompanyarà el projecte d’una campanya de comunicació, amb enregistraments i entrevistes que posteriorment es difondran a través de les xarxes socials del Consell i de l’Oficina Jove, per tal de fer extensiu el projecte a la resta de població de la comarca.
Amb aquesta primera reunió, el Consell Comarcal posa en marxa el projecte educatiu comarcal de debat competitiu, una iniciativa que vol donar protagonisme a la paraula, a l’argumentació i a la formació d’una ciutadania crítica i informada.














