Hi ha persones que quan arriba l’estiu es converteixen en refugiats climàtics i emigren cap al nord. Son éssers privilegiats. D’altres es plantegen mirar alguna coseta més al nord i prop del mar per refugiar-se allí un cop arribi la jubilació; es una bona idea si tens un bon nivell crematístic. Veig plantes invasores als Pirineus; insectes no autòctons; forestals que no donen abast; turistes, locals o no que descuiden quasi tot i una investigadora ens diu que el canvi climàtic ajuda a la propagació de malalties forestals. És a dir; a mes de vigilar que el bosc no cremi, hem de vigilar que no es posi malalt pels patògens que sobreviuen per la manca de fred a l’hivern. Poca broma amb el canvi climàtic: segons l’Observatori de Mans Unides els desplaçats pel clima al món ja son 25 milions de persones i se’n van de la seva llar, no per caprici, sinó per supervivència o perquè ja no tenen qualitat de vida.













