Un total de 821 alumnes de Lleida han participat aquest curs escolar en el projecte “Joves Salvant Vides” que impulsen professionals d’Urgències de l’hospital Arnau de Vilanova, amb el suport de les regidories d’Educació, Joventut i Salut Pública, així com el departament de Salut i el de Joventut de la Generalitat de Catalunya.
Per aconseguir l’objectiu d’augmentar els coneixements i habilitats d’aquests en RCP i primers auxilis, s’ha optat per dues intervencions complementàries. Per una banda, metges i infermers del servei d’Urgències de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova han realitzat una formació als alumnes de dues hores, la qual consta de teoria i pràctica del suport vital bàsic (SVB), que inclou la posició lateral de seguretat (PLS) i la situació d’ennuegament amb l’ús de simuladors i material didàctic cedit per la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida i amb la col·laboració de l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida.
Per altra banda, i de manera complementària, s’ha dut a terme una sessió bàsica de primers auxilis teoricopràctica per a què els escolars sàpiguen actuar davant dels principals accidents o problemes de salut com els talls, les contusions, l’epistaxi, les cremades, el desmai, les intoxicacions o el vòmit, entre altres. Aquesta s’ha impartit per personal tècnic de la regidoria de Salut Pública de l’Ajuntament de Lleida als centres de primària i per les professionals d’infermeria del programa de Salut i Escola en els de secundària. Una representació dels alumnes de secundària que han rebut la formació han participat en una gimcana pels voltants de la plaça de Sant Joan on han hagut de realitzar diverses proves també relacionades amb els primers auxilis i la RCP. El grup guanyador, que s’ha endut un viatge a Portaventura, ha estat un equip del col·legi Maristes Montserrat.
L’aturada càrdio-respiratòria és un gran problema de salut
L’aturada càrdio-respiratòria extrahospitalària és un greu problema de salut pública a nivell mundial, amb una incidència anual molt elevada. És molt important iniciar la formació des de les primeres etapes de la vida, en ésser més fàcil d’adquirir els coneixements i habilitats necessàries per a dur a terme la cadena de supervivència de manera òptima.
i saber com actuar davant d’accidents segons les recomanacions vigents. L’evidència actual mostra que la ciutadania hauria de rebre formació sobre primers auxilis i RCP almenys dues hores a l’any i els infants i adolescents poden, alhora, educar el seu entorn sobre els coneixements i habilitats necessàries per a salvar vides, tenint un efecte multiplicador.














