Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Martí Sans: “És necessari desafiar els rols de gènere i fomentar un ambient inclusiu en l’educació”

Vicepresident de Fundació per a l’Ajut a Nens/es i Joves amb Altes Capacitats (FANJAC) a Lleida

Martí Sans: “És necessari desafiar els rols de gènere i fomentar un ambient inclusiu en l’educació”
Martí Sans: “És necessari desafiar els rols de gènere i fomentar un ambient inclusiu en l’educació”

ARTICLES - ZONA 2

Els darrers estudis de menors amb altes capacitats evidencien que hi ha una manca de detecció de nenes en comparació amb els nens. Perquè creu que es dona aquest fet?
La manca de detecció de nenes es deu, en gran mesura, als rols de gènere arrelats a la nostra societat. Des d’edats primerenques, les nenes són socialitzades de manera diferent als nens, amb expectatives i estereotips que en limiten el desenvolupament en determinades àrees. Això genera un cercle viciós on les nenes, des de primerenca edat, aprenen a ocultar les seves habilitats i a conformar-se amb els rols esperats d’elles a la societat. L’estigma associat a ser una nena dotada pot ser aclaparador i moltes vegades fa que no se’ls brindi el suport i els recursos adequats per desenvolupar el seu potencial. Tot plegat fa que la majoria de les nenes i adolescents acabin ajustant-se a les expectatives que la societat té de la dona, i emmascarant el seu talent i habilitats com una manera de prevenir l’aïllament i sentir-se integrades dins del seu grup de referència. Els números són clars: 70% nens i 30% nenes.

Quins són alguns dels rols de gènere que influeixen en aquesta manca de detecció?
Cal indicar que els estereotips de gènere tradicionals assignen a les nenes i als nens rols específics. Les nenes són encoratjades a enfocar-se en àrees relacionades amb les habilitats socials, la salut, la comunicació i les arts, mentre que els nens són encoratjats a destacar en ciències, matemàtiques i tecnologia. Aquestes expectatives limiten les oportunitats perquè les nenes desenvolupin el seu potencial en àrees considerades com a “masculines”.

Com afecta el masclisme en aquesta manca de detecció?
El patriarcat i el masclisme juguen un paper fonamental en aquesta desigualtat. En un sistema patriarcal, l’èmfasi està posat en l’èxit masculí, mentre que les habilitats i les capacitats de les nenes són subestimades i minimitzades. A més, l’estigma associat a ser una nena superdotada, com la percepció de ser agressives o inadaptades socialment, fa que moltes nenes amaguin els seus talents per por del rebuig o de l’exclusió.

Què es pot fer per abordar aquesta manca de detecció i canviar aquesta realitat?
És necessari desafiar els rols de gènere i fomentar un ambient inclusiu en l’educació. Els docents han de rebre formació per identificar i donar suport adequadament a les nenes d’altes capacitats. A més, és fonamental desenvolupar programes específics que promoguin la participació de les nenes en àrees STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), on històricament han estat sobrepresentades.

Com es poden superar els prejudicis i estereotips de gènere arrelats a la nostra societat?
Superar els prejudicis i estereotips de gènere requereix una transformació cultural profunda. És important educar les persones des de ben petites, fomentant la igualtat d’oportunitats i desafiant els rols de gènere preestablerts. A més, és fonamental que les institucions educatives promoguin models de comportament igualitaris i siguin activament inclusives.

Quines creu que serien les solucions ?
Per abordar aquesta manca de detecció i suport a les nenes, cal tenir un enfocament més inclusiu i equitatiu a l’educació. Això significa desafiar els estereotips de gènere i fomentar un ambient en què les nenes se sentin còmodes per expressar la seva intel·ligència i talent sense por de ser jutjades o marginades. A més, també s’ha d’indicar que és fonamental capacitar els docents i el personal educatiu perquè estiguin preparats per identificar i donar suport a les nenes amb altes capacitats o amb talents. Això inclou desenvolupar programes i estratègies específiques que promoguin la seva participació en àrees STEM. Així mateix, s’ha de dir que la igualtat de gènere a l’educació és essencial per construir una societat més justa i equitativa. Per aquesta raó, la detecció adequada de nenes amb altes capacitats i el suport continu al llarg de la seva educació és un pas crucial en aquest camí. Només desmantellant els prejudicis i estereotips de gènere, i enfrontant el patriarcat i el masclisme arrelats a la nostra societat, podrem oferir les mateixes oportunitats i reconeixement a totes les nenes.

Conferència sobre el talent femení a la UdL

L’Auditori Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida, al Campus de Cappont, acollirà dissabte 16, a les 10.30 hores, la conferència organitzada per FANJAC ‘El talent femení a la societat. Llums i hombres’, a càrrec de la doctora Luz Pérez. És catedràtica en Psicologia Evolutiva i de la l’Educació de la Universidad Complutense, directora del ‘Experto Universitario en Desarrollo de la Inteligencia, Capacidad Superior y Neuropsicologí’, de la Universidad Camilo José Cela, i del Programa ADA (Alt Desenvolupament de l’Aprenentatge).

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ESPORTS

ARTICLES - ZONA 4 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12