’La sociedad de la nieve’, la cinta de Juan Antonio Bayona sobre la tragèdia aèria dels Andes del 1972, va ser la triomfadora de la 38 edició dels Goya amb 12 premis -dels 13 als quals aspirava-, inclosos els de millor pel·lícula i millor direcció. Una altra de les grans favorites de la 38a edició, ‘20.000 espècies d’abelles’, que estava nominada en 15 categories, va sumar dos premis, el de direcció novella per a Estibaliz Urresola i el d’actriu de repartiment per a Ane Gabarain.
‘Robot Dreams’, de Pablo Berger, va aconseguir ahir el Goya a millor pel·lícula d’animació, el tercer de la seva carrera, i el de millor guió adaptat, sent un altre dels triomfadors de la nit. La pel·lícula explica a través de senzills dibuixos antropomòrfics la història del gos Dog, un tipus solitari que viu a Manhattan als anys vuitanta i que un dia decideix construir-se un robot, un amic. Es tornen inseparables fins que un accident obliga Dog a abandonar Robot en una platja.
L’Acadèmia del Cinema va condemnar els abusos “es donin on es donin i vinguin d’on vinguin”. “S’ha acabat l’abús de poder i la violència contra la dona”, va afirmar rotunda la vicepresidenta, Susi Sánchez. Sánchez, acompanyada per totes les dones que formen part de la Junta Directiva d’aquesta institució, va expressar des de l’escenari dels premis Goya la seva solidaritat “amb totes les víctimes”. El president de l’Acadèmia de Cinema, Fernando Méndez-Leite, va manifestar que “condemna qualsevol abús o violència que s’exerceixi contra les dones” i va subratllar que sempre “defensarà la llibertat de pensament i d’expressió” a tots els àmbits.
El Goya d’Honor va ser per a Juan Mariné. Història viva del cinema espanyol, la figura i llegat de Juan Mariné que als seus 103 anys va ser homenatjat a una trajectòria de més de 80 anys com a director de fotografia, investigador i restaurador. L’actriu Sigourney Weaver va recollir emocionada i, en alguns moments, amb un discurs en espanyol el Goya internacional de mans del director J.A. Bayona, a qui afectuosament va nomenar ‘Jota’. Weaver va llorar la família “extraordinària d’artistes i cineastes del cinema espanyol. Estic plena de gratitud”, va dir en rebre el reconeixement d’un país que ha produït tantes obres mestres del cinema com ‘Viridiana’ de Luis Buñuel o la recent ‘La sociedad de la nieve’ de J.A. Bayona “una pel·lícula de tanta delicadesa i bellesa”, va assenyalar.
A la categoria de millor documental, la guanyadora va ser ‘Mentre siguis tu’. L’aquí i ara de Carme Elías, dirigida per Claudia Pinto Emperador, amiga de l’actriu, que ha dedicat la pel·lícula a totes les persones que pateixen Alzheimer i a totes les famílies que els donen suport. Penélope Cruz, Cecilia Roth, Marisa Paredes i Antonia San Juan van evocar, a la falda d’aquell sofà de llavors, els 25 anys de vida de ‘Todo sobre mi madre’, una cinta que va enlairar Pedro Almodóvar i les seves noies a l’olimp hollywoodià. Paredes i San Juan van repetir part dels seus diàlegs llegendaris d’aquesta cinta.
El Goya a millor actor va ser per David Verdaguer per la seva interpretació de l’humorista Eugenio, a la pel·lícula ‘Saben Aquell’, i es va endur el seu segon premi Goya. D’altra banda, Malena Alterio va guanyar el Goya a millor actriu protagonista pel seu paper a la pel·lícula ‘Que nadie duerma’.