La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha imposat noves obligacions a Renfe davant l”efecte crida’ de les seves convocatòries per incorporar nous maquinistes. En aquest sentit, haurà d’informar a les seves competidores -Iryo, Ouigo i operadors de mercaderies- almenys un mes i mig abans de la resolució de les convocatòries i haurà d’esperar tres mesos poder comptar amb els maquinistes procedents d’aquestes empreses, una mesura que ja s’aplicava pel col·lectiu de mercaderies i que ara s’estén al de passatgers. D’aquesta manera, al·lega l’organisme, es donarà temps a les altres companyies a substituir els maquinistes que perdin, un col·lectiu que Competència recorda que és “essencial” per als serveis ferroviaris.
Segons la CNMC, l’any passat, quasi una tercera part dels maquinistes incorporats procedien d’altres operadors de mercaderies i viatgers i van passar a formar part de Renfe. Actualment, l’operadora dona feina al 90% dels maquinistes a Espanya aproximadament i en contracta 550 a l’any de mitjana. D’altra banda, en total la plantilla de les empreses competidores està formada per uns 650 maquinistes.
La CNMC considera que amb aquestes mesures les companyies podran saber quants maquinistes causaran baixa amb almenys quatre mesos i mig d’antelació, el “temps mínim necessari per reemplaçar-los i evitar disrupcions en els seus serveis”.
D’altra banda, Competència manté l’obligació a Renfe, fixada el 2017, d’informar abans del 31 de gener de cada any les seves previsions de contractar maquinistes per als pròxims dos anys. Aquesta mesura ha permès que hi hagi una ‘bossa de maquinistes’ suficient perquè les empreses cobreixin les baixes causades per les contractacions de Renfe amb maquinistes que tenen llicència però no estan treballant.
Amb tot, la CNMC alerta que tot i que hi pot haver maquinistes suficients disponibles l’activitat de les empreses es pot veure seriosament afectada quan són contractats per Renfe en alguna de les seves convocatòries ja que la substitució no és immediata. Per exemple, el col·lectiu necessita una formació específica sobre les línies i els trens que operaran que s’allarga, com a mínim, tres mesos. A aquest període també cal afegir, prèviament, el temps necessari per seleccionar i contractar el personal.