La cultura del vi, per sorprenent que pugui semblar, està molt establerta als EUA. Els nord-americans li estan agafant el gust dels elaborats. Són bons temps per a la indústria, ja que en temps de crisi molta gent ofega les penes en el vi. A la vista tot indica que hi ha una beta oberta en aquest negoci per als importadors. Els nord-americans van beure l’any passat 2.956.000 de litres de vi, quantitat equivalent a 9,85 litres per persona, segons el Wine Institute.
La mitjana de consum està encara a mig camí d’Europa. La consultora Wine Intelligence calcula que als EUA hi ha 73 milions de consumidors habituals, sobre una població de 300 milions. Això equival a una xifra de negoci pròxima als 28.000 milions de dòlars anuals en vendes, segons Beverage Information Group. I si continua creixent a aquest ritme, assenyalen els analistes de la indústria, EUA depassarà Itàlia i França com el mercat més gran del món en aquest any. En Wine Intelligence creuen que els Estats Units és un mercat del qual poden treure partit en els cellers estrangers, entre elles, els espanyols, si s’adapten a la seva cultura. El vi espanyol té una assignatura pendent allà. Només un 22% dels consumidors beuen vi espanyol, segons un estudi realitzat per aquesta firma per l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi. No hi ha dubte que el desconeixement dels vins espanyols és general. El 75% dels amants del vi als Estats Units és incapaç d’esmentar alguna regió vitivinícola espanyola. La més coneguda és Xerès (40%), seguida per València (37%), i La Rioja (25%). La clau per triomfar en els EUA està en l’edat. El vi s’està convertint en la beguda preferida a una edat cada vegada més primerenca i entre les dones, però el gruix del consum de vins importats i de qualitat està per sobre dels trenta anys. L’altra clau per obrir-se camí en el mercat nord-americà està a manejar-se amb el sistema de distribució del vi, molt fragmentat per no dir opac. El consumidor, per contra, és feble i dispers. Això provoca importants diferències de preus, sobretot en restaurants.
Treballar amb intel·ligència i perseverança en els EUA deixa les portes obertes als vins espanyols, que a més poden competir amb uns preus molt més avantatjosos que els argentins, californians i xilens, per posar un exemple.