Sona bé, veritat? Un menú 100% de productes de l’Horta presentat als restaurants i hotels més destacats de la ciutat de Lleida… Doncs, sento decebre, però inexplicablement no ho tenim. Per què? Un misteri perquè de productes de qualitat n’hi ha per a parar un tren. Començo el recital… Verdura de qualitat dels horts de Rufea; oli verge extra, sucs ecològics i vins de Torres de Sanui; fruita, melmelades i sidra de la partida de Grenyana; calçots i fruita de la partida de Vallcalent; ous ecològics i brou de la partida de Montcada; carn de vedella i cervesa artesana de la partida Caparrella i molts més productes de qualitat i proximitat són els que tenim al voltant de la ciutat de Lleida, aquí mateix a tocar de casa. I reitero, com pot ser que cap restaurador proposi un menú 100% Horta?
Estic segur que passarà aviat, que algú liderarà i farà xarxa entre productors locals i restauradors per oferir productes de qualitat amb gran identitat lleidatana. Seria ben fàcil, uns calçots i caragols d’entrants amb salsa natural, un primer lleuger amb amanida de tomata, oli extra verge, olives i sortit de truites vegetals; un segon amb un bon entrecot, estofat o xurrasco de vedella i unes postres amb préssec en almívar casolà i macedònia de fruita amb suc de préssec. Tot regat amb vins del Celler de Sanui. Senzill, bo i ple de diversitat i sabors.
A més, tenim una gran oportunitat, la designació de Catalunya com a Capital Mundial de la Gastronomia el 2025. Aquest és un reconeixement a la rica tradició culinària catalana. Aquesta distinció no només consolida el prestigi de la cuina catalana, sinó que també ofereix una oportunitat única per impulsar el turisme gastronòmic i l’economia local, especialment d’espais com l’Horta lleidatana. L’Associació de Productors de l’Horta de Lleida ja ha començat a promocionar els seus productes de quilòmetre zero mitjançant un catàleg que va editar la Diputació de Lleida a final de 2024. Aquesta visibilitat augmentada, combinada amb l’atenció internacional que rebrà Catalunya, pot ajudar a conscienciar els consumidors sobre la qualitat i la sostenibilitat dels productes locals. La capitalitat gastronòmica pot servir com a plataforma per mostrar la diversitat de l’Horta de Lleida, des de fruites, verdures i carns fins a productes transformats com begudes, oli, melmelades i altres. Això no només pot augmentar les vendes directes, sinó també fomentar el turisme gastronòmic a la zona, cosa que beneficia tota l’economia local.
No podem ser conformistes i des de les entitats vinculades a l’Horta i a la ciutat hem de fer passes per donar a conèixer productes de casa nostra aprofitant aquesta gran oportunitat que posa el focus en Catalunya. Quin millor representant que nosaltres, les terres que li fem de rebost, Ponent i l’Horta hem de ser-hi, hem de mostrar-nos amb la complicitat de tots els agents del territori perquè com diu l’escriptora americana Bethenny Frankel la nostra dieta és com el nostre compte bancari i les decisions del menjar que triem poden arribar a ser bones inversions. Amb el futur menú de l’Horta segur que estarem apostant per un actiu segur.