La ciutat de Lleida és ja de forma oficial un dels quatre municipis europeus que aspira a convertir-se en la Capital Europea del Voluntariat el 2028. Odder (Dinamarca), Pilsen (Txèquia) i Reggio Emilia (Itàlia) són les altres tres ciutats que pugnaran per aquest reconeixement. “El voluntariat és un dels elements claus de la nostra vida comunitària”, explica el regidor de Participació, Roberto Pino, qui ha liderat el grup impulsor de la candidatura (dins del Consell de Ciutat). El 15 d’octubre les ciutats presentaran les candidatures i l’1 de desembre se sabrà el resultat final.
La Xarxa Solidària de Lleida disposa actualment d’una borsa aproximada de 400 voluntaris. Aquesta entitat és una de les que ha format part del grup impulsor i l’Angel Bueso n’és el seu coordinador. Per ell el gruix de la candidatura rau en el teixit associatiu ja existent, el qual implica molt la ciutadania. “La metodologia i la forma de fer de Lleida crec que és distintiva i que pot ajudar molt també a la idea europea del voluntariat”, reivindica.
Tant Roberto Pino com Àngel Bueso han volgut destacar la varietat de voluntariat que hi ha la ciutat: esportiu, cultural, social, mediambiental, o relacionat amb la infància, entre altres. Els voluntaris “treballen per desenvolupar els valors que estan vinculats” amb aquest sector, “com la solidaritat, la participació o la qualitat de les persones”, incideix Pino.
Per Bueso, el voluntariat “no és res més que un indicador de salut” d’una ciutat. “Quan una societat fa voluntariat, el que diem és que és una societat activa, crítica i en moviment”, afegeix. Per al coordinador de la Xarxa Voluntària, Lleida “s’està adaptant molt bé” als canvis i als nous models de voluntariat, com el comunitari (posa d’exemple la Mariola amb l’Enre9).
“Volem que Lleida sigui un referent europeu”, remarca Pino, qui ha detallat que per la candidatura van haver de presentar un formulari que representa “el 70%” de la valoració i ara hauran de presentar un vídeo, que suposarà el 30% restant. El 15 d’octubre, a Brussel·les, els representants del grup impulsor faran la presentació formal de la candidatura. En cas que Lleida sigui escollida, un dels actes que realitzarà com a Capital Europea del Voluntariat serà un congrés amb 150 persones del continent.
Una iniciativa impulsada des del grup de Junts
“La candidatura és una gran notícia per a la ciutat. Junts vam impulsar aquesta proposta convençuts que el voluntariat és una de les grans fortaleses de Lleida i que mereixia un reconeixement a l’alçada de la seva tasca”, reivindica Violant Cervera, portaveu del grup municipal de Junts. Al ple del maig del 2025 el grup va presentar una moció per la candidatura, que va rebre el suport del PSC, ERC i el Comú, i les abstencions del PP i Vox. “Ara toca continuar treballant plegats perquè el projecte arribi tan lluny com sigui possible”, clou Cervera.













