Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Viatge a l’illa de Gorée (Senegal), Patrimoni de la Humanitat des de 1978

ARTICLES - ZONA 2

A Dakar la brisa de l’Atlàntic es barreja amb la contaminació. Tot i el vent suau que bufa de mar endins, la ciutat està permanentment coberta per una boirina rogisca, que és fruit de la pol·lució i la terra vermellosa que aflora a través de les esquerdes de les voreres. Els carrers fan olor dels carbons amb què cuinen els restaurants improvisats i del fum exhalat pels tubs d’escapament de milers de cotxes atrotinats. Al cel no hi ha gavines, el dominen les siluetes de falcons volant en cercles buscant alguna cosa per menjar.

Un dels meus objectius al Senegal era visitar l’illa de Gorée, situada a tres quilòmetres i mig de Dakar i figurant a la llista del Patrimoni Mundial des del 1978. És un exemple paradigmàtic de les malvestats que els europeus van fer a l’Àfrica, sagnant-la de persones per enviar-les a Amèrica. Gorée, per la seva situació estratègica, va participar activament del tràfic d’esclaus amb la connivència de les tribus de la zona. Un dels punts principals de l’illa és la Maison des Esclaves, espai de memòria i centre d’interpretació, que conceptualitza en una antiga casa del segle XVIII tots els horrors d’aquella època.

Un cop desembarcat, a la Maison hom hi arriba resseguint un petit carreró envoltat de buguenvíl·lies i flanquejat per cases colonials d’estructura semblant, però pintades de diferents colors terrosos. Després de comprar l’entrada, un guia em va indicar que l’explicació estava a punt de començar. Sense temps per veure les primeres sales vaig acudir sol·lícit al pati principal de la casa on, a l’arrencament de les escales que pujaven al pis senyorial, un guia amb aires de predicador explicava en francès les tortures a què eren sotmesos els esclaus. Com que no entenc gaire el francès l’explicació se’m va fer tediosa i vaig optar per llegir els pocs cartells en anglès que hi havia. No vaig trigar gaire a adonar-me que la museïtzació era molt senzilla. Depenia completament d’uns quants plafons i objectes col·locats en vitrines. Res més. Poc després vaig sortir de la casa decebut i decidit a buscar més sort a la resta de l’illa. Uns dies més tard vaig visitar el Musée des Civilisations Noires, situat en un edifici moderníssim de Dakar, que va recordar-me un estadi esportiu. Malgrat que la museïtzació era arcaica, la informació era molt més abundant, i el relat que s’hi explicava molt diferent del de la Maison. L’exemple més clar era l’exposició principal –ubicada sota un immens baobab de ferro (arbre nacional)–, que repassava les principals aportacions africanes a la civilització. En el discurs, el Senegal quedava completament diluït dins un relat panafricanista. Mentre passejava per les immenses sales d’exposicions vaig recordar el llibre de Robert D. Kamplan, Viaje a los confines de la Tierra (Suma de Letras, 2000). En el seu peregrinar per l’Àfrica occidental explicava una experiència viscuda al castell d’Elmina (Ghana) en què una turista estatunidenca es lamentava rememorant records no viscuts de l’època de l’esclavisme. Una guia local va dir-li a l’autor: “Has sentit com parla aquella dona? Els afroamericans venen aquí cercant un pretext per enfurismar-se. Per a nosaltres això és història, per a ells dolor. A nosaltres ningú se’ns va emportar a Amèrica com a esclaus. L’esclavitud forma part del seu passat, no del nostre” –la traducció és meva. Em sembla que en aquesta experiència rau bona part de la diferència entre la Maison i el museu, la Maison interpel·lava més als turistes, especialment als nord-americans, que als senegalesos.

Ara que Lleida es troba de nou immersa en el procés per esdevenir Patrimoni de la Humanitat, seria interessant fer un exercici d’anàlisi per saber quina importància, dins el relat històric de la ciutat i del país, som capaços de donar als nostres monuments.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12