Aquests dies és notícia la dissolució de l’entitat Turisme de Lleida, que es dedicava a la promoció turística de la ciutat i l’Horta. Després de 31 anys, i segons la premsa local, la Paeria ha decidit prescindir d’aquest ens per una qüestió de gestió de plataformes digitals que seran més eficients gestionades des dels sistemes de seguretat informàtica de la Paeria.
Tot aquest canvi l’haurem de viure com una oportunitat. Turisme de Lleida ha fet molt per la promoció de la nostra ciutat en aquestes darreres dècades i això s’ha d’agrair, especialment, als professionals que ho han fet possible. Tot i això, hem de ser autocrítics i hem d’aprofitar el canvi per recordar que en alguns moments de la gestió s’han dedicat pressupostos molt elevats a plans estratègics vinculats al turisme de la ciutat i de l’Horta que han quedat com a paper mullat.
Per aquest motiu molta gent del sector reivindica una participació més oberta i compartida dels agents turístics de la ciutat i de l’Horta que també tenim molt a dir. De vegades no cal anar a buscar experts i consultories a Barcelona gastant una barbaritat de diners públics. Potser seria l’hora d’escoltar, de veritat, la gent que dia a dia fa de guia turística als monuments de la ciutat i que tenen contacte directe amb els visitants. O també als recepcionistes dels hotels, restauradors o a aquelles empreses que atenen directament visitants de fora i que els ajuden en la seva estada a Lleida.
Comparteixo un exemple pràctic perquè ens entenguem, el passat dissabte 5 d’octubre van visitar el Laberint de l’Horta de Granja Pifarré una parella jove de Tarragona. En sortir del Laberint ens van mostrar una foto que havien fet d’una prova on es parlava de l’antic dipòsit de l’aigua del segle XVIII, obra finalitzada pel Marqués de Blondel. Els vam recomanar la visita gratuïta del diumenge al matí i també els vam convidar a aprofitar que estarien al Centre Històric per visitar la Seu Vella, fer un vermutet al seu bar terrassa i dinar en un restaurant del mateix Centre Històric. Els joves ens van agrair les recomanacions i en van prendre nota al mòbil. Dic tot això perquè les persones que tenim contacte directe amb turistes i visitants tenim molta informació que l’entitat municipal que gestiona el Turisme ha de valorar més i millor, aprofitant-la per construir el model de turisme sostenible a la nostra ciutat i fent-lo amb més complicitat de la gent que tens a prop.
Perquè quan el sector torna a sentir que ve un pla estratègic amb una agència externa ja es posen les mans al cap. Això no vol dir que no ens hàgim d’assessorar puntualment per experts en una matèria o l’altra, però ara és l’hora de fer fonaments i fer-los junts, no tancats en una oficina sense la riquesa i l’experiència de qui trepitja la ciutat i l’Horta. La complicitat de l’Administració local amb tots els agents serà clau en aquesta nova etapa i desitgem que el turisme de la ciutat, ara gestionat des de la Paeria, tingui tot l’èxit del món perquè Lleida i la seva Horta poden fer propostes experiencials, agroculturals, de patrimoni, sostenibles i gastronòmiques de gran qualitat.