El periodista, professor i escriptor Toni Aira va presentar ahir a Lleida la seva segona novel·la, ‘Mort en diferit’, en què recupera el personatge de Max Margarit i s’endinsa en una trama de misteri, trufada d’humor i sàtira, en què fa una crítica al món periodístic i polític i homenatja Agatha Christie. A ‘Cos a terra’, el marc era una campanya electoral, mentre que en aquesta aborda el món de la televisió i els tertulians, un món que coneix molt bé i que “ha mutat molt en els darrers temps, des de senyors que eren analistes a un moment actual en què el debat polític s’ha espectacularitzat i que ha tirat cap a la caricatura, fet que et fa molt fàcil fer novel·la d’això”.
El relat arrenca amb una gran nevada a Barcelona que deixa tancats i aïllats a un grup de sis tertulians, alguns membres de la televisió i “un convidat especial”. A partir d’aquí i l’aparició d’un mort, Max Margarit haurà d’iniciar aquesta investigació. “Hi ha tres enigmes; un és descobrir l’assassí, el segon és la travessa clàssica de descobrir quines persones reals poden amagar-se darrere dels personatges –tot i que he fet molts canvis perquè quedi més dissimulat, intentant que ningú sigui al 100%, i creant arquetips– i el tercer és adonar-se de tota aquesta càrrega de crítica social”, detalla Toni Aira.
Pel que fa al futur més immediat, Toni Aira continua centrat en la seva vida acadèmica, com a professor i també publicant llibres, com el recent ‘Manual d’instruccions per ajudar a governar’, amb Sergi Sabaté. En canvi, les novel·les de misteri, diu, “són un baló d’oxigen perquè m’ajuda a desconnectar” De fet, aquesta ‘Mort en diferit’ és la segona entrega del que està previst que sigui una trilogia. “Primer em van proposar un llibre i, com que va anar bé, em van preguntar si podria fer una trilogia i vaig dir que, si cal, puc fer una saga”, destaca, tot i que és conscient que “construir una trama policial és estimulant però molt complicat, perquè el lector és molt exigent, així que necessito un temps”.