La telemedicina ha adquirit un protagonisme essencial durant la pandèmia. Com a mesura preventiva, en els centres de salut les consultes s’han realitzat de manera no presencial, evitant el desplaçament del pacient i l’exposició que suposava.
Ara, una vegada iniciada l’etapa de “nova normalitat” la pregunta que ens fem és què passarà ara? La resposta sembla clara, la telemedicina ha arribat per quedar-se.
“Durant aquest temps ha servit per a fer el seguiment als pacients amb Covid-19, que no podien desplaçar-se al centre per les mesures d’aïllament, i per a tenir un acostament a tots els pacients que tenien una patologia prèvia o que necessitaven els nostres serveis”, explica la doctora González Béjar, de la Societat Espanyola de Metges d’Atenció Primària. Apunta que, encara que no ha arribat en les millors circumstàncies, sí que podem dir que la telemedicina es quedarà entre nosaltres i anirà substituint, mentre sigui possible, les visites a la consulta mèdica.
Aquesta manera d’atendre els pacients, com assenyala la doctora, permet organitzar millor la consulta i resoldre demandes administratives que no requereixen la presència del pacient al centre de salut.
“És una manera d’optimitzar els recursos i evita la multifreqüentació, és a dir, que el pacient sigui aquí cada dia”, destaca. “Hi ha coses que es poden manejar d’una forma diferent i és bo tant per al pacient com per al professional”, afegeix la doctora.
Les consultes telemàtiques no sempre són possibles
Encara que són molts els avantatges d’aquesta nova manera de passar consulta, la doctora adverteix que no val per a tot i hi ha circumstàncies en les quals la trobada presencial amb el metge és imprescindible. “No ha de servir per a treure’s el pacient de sobre, no ha de donar-se aquesta sensació perquè és tot el contrari. Es fa per agilitar els tràmits i en cap cas ha de limitar l’accessibilitat, ni en l’àmbit hospitalari ni en l’àmbit d’atenció primària”, subratlla González Béjar.