El Ministeri de Sanitat proposa realitzar proves d’alcoholèmia als “llocs i circumstàncies” en què està prohibit consumir aquesta substància i instal·lar a les màquines expenedores mecanismes de vigilància i custòdia directa que impedeixi als menors adquirir begudes alcohòliques.
És una de les propostes de l’avantprojecte de llei d’alcohol i de menors que la ministra Mónica García va portar ahir al Consell de Ministres que vol incorporar a més fortes restriccions a la publicitat de les begudes alcohòliques.
Amb aquesta premissa, planteja prohibir l’alcohol per a totes les persones a centres docents d’educació infantil, primària, secundària obligatòria, batxillerat, formació professional i ensenyaments especials.
També en centres de protecció de menors i residències d’estudiants que els admetin, en altres centres de menors o destinats al seu ús i en centres esportius, d’oci o espais dedicats a espectacles públics quan hi hagi sessions que s’hagin concebut expressament per a persones menors edat”.
És a dir, en un partit de menors no es podrà consumir cervesa, però sí als adults encara que hi hagi menors d’edat presents.
Sanitat vol habilitar les forces de seguretat a realitzar proves d’alcoholèmia, que es faran a menors i adults i es limitaran a mètodes no invasius com l’etilòmetre, als llocs on no es pot beure.
El text preveu la possibilitat de suspendre les hipotètiques multes a canvi de participar en programes preventius de sensibilització o rehabilitadors. De la mateixa manera, es prohibeix la venda ambulant i sense llicència administrativa a la via pública.
El subministrament automàtic de begudes alcohòliques requerirà que les màquines de dispensació, que no es podran instal·lar a la via pública ni en llocs on estigui prohibida la venda o consum d’alcohol, incloguin “mecanismes tècnics eficaços, amb vigilància i custòdia directa” que garanteixin que els menors no puguin comprar.
NO A LA PUBLICITAT
L’avantprojecte pretén vetar “qualsevol forma directa, indirecta o encoberta de publicitat” de begudes alcohòliques o productes que en simulin ser una, incloent-hi el nom comercial, símbols o marques comercials de les persones o empreses productores d’aquestes begudes, adreçada a menors. A més, en la publicitat o comunicacions comercials no es pot fer servir la imatge o la veu de menors de 21 anys o de majors quan es presentin caracteritzades o disfressades de menors.