La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va donar a conèixer a Tremp els resultats de l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana de l’Alt Pirineu i Aran, actualitzada vint anys després de la primera edició. L’enquesta conclou que els dies feiners es desplacen el 90,5% dels habitants de l’Alt Pirineu i Aran, mentre que en cap de setmana, el 72,5% del total de la població. El vehicle privat concentra un 50% dels desplaçaments, principalment en cotxe; caminar o anar en bicicleta representa prop del 45%, i el transport públic representa el 4,7% del total, en dia feina. Per avançar en la millora de la mobilitat, la Generalitat elaborarà el Pla Director de Mobilitat de l’Alt Pirineu. La licitació està prevista durant el 2026. Per a la seva elaboració, per a la població de l’àmbit, de 74 municipis, s’han realitzat un total de 7.564 entrevistes, entre el 5 de novembre de 2024 i el 29 de gener de 2025, a persones residents: l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, la Cerdanya, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i l’Aran. Les dades obtingudes confirmen, d’una banda, la dependència del vehicle privat característica dels territoris de muntanya, i de l’altra, posen en valor que gairebé la meitat dels desplaçaments són actius.
Aquest fet reflecteix una notable proximitat entre els punts d’origen i destinació dins dels nuclis de població. La consellera de Territori i Mobilitat, Sílvia Paneque, va dir que s’estudiarà la mobilitat d’implementar més línies de transport. La prioritat d’ampliar l’oferta de transport serà línies que vagin a centres de formació o centres d’assistència mèdica. La connexió entre el Pirineu és una demanda que va fer la consellera i implicaria ampliar l’oferta de línies a l’Eix Pirinenc. Un cas d’èxit ha estat la línia regular entre el Pont de Suert i Tremp; començant amb una furgoneta i havent-hi hagut d’ampliar amb un minibús en poc més d’un mes. També s’estudia la viabilitat d’habilitar el transport escolar perquè el pugui utilitzar tothom. Aquest estudi es farà per tot Catalunya, però les zones més poblades són les més reticents per haver de compartir el mateix transport un menor amb persones desconegudes.














