Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Mor Joaquim Ureña, mestre de l’aquarel·la

FOTO: Tony Alcántara_ El pintor Joaquim Ureña

ARTICLES - ZONA 2

El pintor Joaquim Ureña (Lleida, 1946), mestre de l’aquarel·la, va morir la matinada de dissabte als 78 anys. Ureña va cursar estudis a les escoles d’arquitectura de Madrid i Barcelona, ​​que no va finalitzar per dedicar-se a la pintura de manera autodidacta.

Des del 1974, va exposar les seves obres de paisatge urbà i rural en nombroses mostres i va ser professor del Taller “Expressió Plàstica per Adults” a l’Escola Municipal d’Arts Leandre Cristòfol de Lleida des del curs 1984-1985 fins al 2012.

A partir del 1986 va pintar gairebé exclusivament aquarel·les de gran format, amb un nou concepte i una nova temàtica en aquesta tècnica, centrant-se en temes urbans i d’interiors.

Ureña va fer més de setanta exposicions individuals i va participar en més de cent mostres col·lectives per tot Espanya. A més, va obtenir quaranta premis nacionals, entre els quals destaquen la Pámpana de Plata a la LV Exposició Nacional d’Arts Plàstiques de Valdepeñas i el primer Premi López-Villaseñor de Pintura a Ciudad Real el 1994, el primer Premi Fundació Díaz Caneja a Palència, un Premi Extraordinari Reina Sofia i Medalla BMW a Madrid el 1996 i el primer Premi XL Certamen Nacional de Pintura Caixa San Fernando a Sevilla el 1999.

L’any 1998, Joaquim Ureña va obtenir la Medalla Morera a Lleida, refrendada el 2017 amb la Medalla de la Paeria al mèrit cultural o artístic. A més, va ser el pregoner de les festes de Lleida del passat mes de maig.

La seva obra es troba en fons de museus nacionals, fundacions i col·leccions particulars, com el Centre d’Art Museu d’Almeria, Fundació Díaz Caneja (Palència), Museu de la Ciutat (Madrid), Museu López-Villaseñor” (Ciudad Real), Museu Municipal (Valdepeñas), Fundació Focus-Abengoa (Sevilla), Ibercaja (Saragossa), Patronat Municipal Adolfo Lozano-Sidro (Priego de Còrdova) i el Museu Morera (Lleida).

L’alcalde de la ciutat, Félix Larrosa, i el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, van ser els primers polítics que van expressat públicament el seu condol per la mort d’Ureña. “Ens acomiadem d’una figura única que ha portat el nom de Lleida per tot arreu, amb passió i talent”, va escriure Larrosa al seu compte X, on va afegir: “Lleida plora la pèrdua, però celebra haver-lo tingut com a referent”. 

Talarn va recordar a la mateixa xarxa que Ureña “va crear un estil propi amb l’aquarel·la, ple de la llum que transmetia el seu somriure”.

El director del Morera el defineix com “el gran cronista visual de Lleida”

Lleida va perdre ahir un dels seus grans referents pictòrics. Joaquim Ureña, aquarel·lista de renom, va deixar un gran llegat a les seves espatlles, com ‘El Dormitori’, una obra de gran format que està exposada al Museu Morera; Ureña, el 1998 ja va ser reconegut amb la medalla Morera per la seva gran trajectòria. “És una pèrdua molt important. Perdem una personalitat artística amb una dimensió ciutadana gegant”, va dir Jesús Navarro, director del Museu.

Navarro va catalogar Ureña com un dels “renovadors de l’aquarel·la de gran format”. “Era un virtuós, un dels millors”, va emfatitzar el director. “És un dels referents del realisme pictòric al nostre país”. Jesús Navarro va lloar la tasca d’Ureña com aquarel·lista, per ser quelcom “extremadament difícil per la immediatesa de les obres i pels riscos de la persona”.

El llegat de Joaquim Ureña, nascut el 1946, està extremadament lligat a Lleida, casa seva i la seva vida. “El catalogo com el gran cronista visual de Lleida dels darrers anys”, va dir Navarro. “Amb les seves obres ha recorregut tots els racons i carrers de la ciutat. És un referent imprescindible per comprendre l’evolució de Lleida”, va remarcar. 

Ureña també volia guardar els petits records del dia a dia amb la sèrie de dibuixos sobre llibres, finestres d’estudi o algunes obres fetes a Almeria i Granada. La seva mirada captava l’essència de cada instant i ho reflectia perfectament. La “virtuositat” que va remarcar Navarro estava latent a cadascuna de les obres. 

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12