Fa poc la premsa lleidatana va fer-se ressò de la nova adquisició del Museu Morera de Lleida. El museu ha incorporat una aquarel·la que va il·lustrar el llibre Glories of Spain de l’explorador britànic Charles W. Wood, membre de la Reial Societat Geogràfica de Londres. Es tracta d’una il·lustració molt costumista de finals de segle XIX on es veu el carrer Major a vessar de gent pel mercat que es feia a Sant Joan i tots els voltants. A manca de fotografies d’aquells temps, el dibuix és un testimoni valuós per fer una mirada a aquella Lleida entranyable i rural que bullia de vida al cor de la ciutat, al seu carrer Major.
El llibre Glories of Spain de Charles W. Wood és una narració de viatges escrita a principis del segle XX, on l’autor britànic explora diverses zones d’Espanya, amb un enfocament destacat al territori català. Wood descriu de manera detallada la vida quotidiana, els paisatges i les persones. A través dels seus capítols dedicats a Catalunya, fa un relat viu de ciutats com Girona, Barcelona i Lleida, mostrant la riquesa cultural i l’ambient vibrant de finals del segle XIX i principis del XX. Aquesta obra és una font valuosa per comprendre la Lleida rural d’aquell temps, encara més quan és acompanyada per il·lustracions que reforcen el testimoni visual d’una època en transformació. Aquest dibuix que ja forma part del fons del Museu Morera és una finestra visual que transporta l’espectador a una Lleida plena de vida comercial, tradicions rurals i arquitectura del moment. Aquesta adquisició subratlla la importància d’integrar documents i objectes que connecten la memòria col·lectiva amb narratives internacionals, contribuint a un coneixement més ampli i profund de la nostra història.
Conèixer la Lleida rural de finals del segle XIX mitjançant testimonis documentals és fonamental. Sobretot, perquè ajuda a entendre els orígens de la ciutat actual, el seu desenvolupament econòmic i social, i com les activitats quotidianes, com el mercat, la cistelleria o la producció agrícola, formaven part de l’essència local. A més, aprofundeix en el patrimoni cultural que defineix la identitat de la nostra terra, que sovint corre el risc d’oblidar-se per la hiperactivitat actual. Testimonis com aquest fomenten la valorització i la conservació del llegat històric rural de casa nostra, que és fonamental per alimentar un nou concepte… L’agrocultura.
Gràcies equip del Museu Morera per regalar a la ciutat i a la cultura la seva pròpia i coherent essència, allò que forma part de la nostra identitat i que ens fa més autèntics, més lleidatans.














