Larrosa ha agraït la paciència i complicitat de la ciutadania, així com la tasca dels serveis d’emergències, especialment de la Guàrdia Urbana i Mossos, que aquesta nit han destinat un total de 80 efectius desplegats per tots els barris per garantir la seguretat a la ciutat i ha destacat que “no hi ha hagut cap incident destacable”.
L’alcalde ha informat que, exceptuant el servei de ferrocarrils, la resta de la ciutat funciona amb normalitat, menys una petita incidència als parquímetres de l’aparcament regulat. Semàfors, hospitals, autobusos urbans, centres educatius, escoles bressol i taxis estan en marxa des de primera hora del matí, sense cap incidència destacable.
Així mateix, el riu Segre, al seu pas per la ciutat, ha recuperat el cabal ecològic i, per tant, seguint les instruccions d’Endesa s’ha decidit obrir tots els accessos a la canalització pel marge dret, exceptuant el de l’LL11, que continuarà tancat.
“Hem superat el repte d’aquesta emergència amb èxit”
En la seva compareixença aquest dimarts davant els mitjans de comunicació, l’alcalde ha assegurat que “hem superat el repte d’aquesta emergència amb èxit, sobretot durant la nit, en què no hi ha hagut fet rellevants”.
“La Guàrdia Urbana ha fet un desplegament que no s’havia fet mai fins ara i han estat a l’alçada de la situació conjuntament amb els Mossos d’Esquadra, a qui vull felicitar per la tasca duta a terme, sobretot durant la nit”.
“Faig un balanç positiu davant d’una situació d’extrema dificultat i destaco la reacció exemplar de la ciutadania, així com totes les persones, institucions, entitats i empreses que es van posar a disposició de l’Ajuntament de Lleida per ajudar en allò que hagués calgut com, per exemple, garantir el subministrament de gasoil als hospitals, comissaries, etc.”.
“Reflexionar per poder estar millor preparats”
L’alcalde també ha destacat que “després del que ha passat cal reflexionar i fer una anàlisi per poder estar millor preparats, en cas que tornés a passar una situació com la viscuda durant aquestes hores”.
Per sort, “Lleida té el Duprocim, un document que marca com s’ha de procedir en situacions d’emergència i així ho vam fer”. “Però cal treballar en com cal solucionar la dificultat que teníem per comunicar-nos amb la ciutadania i això és el que més m’ha neguitejat com alcalde”.
“De la reflexió també extraiem coses positives, com va ser la reacció de la ciutadania, la cooperació o la satisfacció dels cossos policials per poder haver ajudat a gent que ho ha necessitat”.
Larrosa ha explicat que durant el dia d’avui el departament de Salut Pública municipal farà un seguiment de totes aquelles persones usuàries del servei de teleassistència domiciliària.
També durant el dia d’avui, l’alcalde ha explicat que establirà una ronda de converses per parlar amb els sectors més afectats per l’apagada general com pot ser el comerç per tal de fer una avaluació dels danys i pèrdues.
Els hospitals i centres d’atenció primària de la ciutat de Lleida funcionen amb normalitat i sense incidències remarcables, tret d’alguna incidència telefònica. A l’Hospital Arnau de Vilanova i el CAP Onze de Setembre l’activitat es desenvolupa com qualsevol altre dia normal. Usuaris consultats per l’ACN han admès que dubtaven de si podrien rebre atenció després de la situació generada ahir, però tots s’han mostrat satisfets amb el servei que han rebut. En Juan Manuel Paquico ha explicat que ahir va descartar acudir a la visita rutinària que tenia a l’hospital Arnau, “guiat per les recomanacions que estaven fent”, i que aquest dimarts hi ha anat i li han reprogramat per a un altre dia.
L’única conseqüència visible de l’apagada elèctrica i de les comunicacions aquest dimarts a l’Arnau de Vilanova són els cartells que hi ha repartits per tot el pàrquing subterrani i on es pot llegir que només s’admet el pagament en efectiu perquè “les targetes de crèdit no funcionen per la caiguda de la xarxa”. Alguns parquímetres de la ciutat tampoc permeten pagar amb targeta per manca de connexió.
A l’interior dels centres sanitaris, però, la situació és la d’un dia normal. Aquest dilluns l’Arnau de Vilanova va prioritzar l’atenció urgent, però va poder funcionar amb relativa normalitat gràcies als grups electrògens que li permeten operar desconnectat de la xarxa elèctrica general. Aquest dimarts al matí el degoteig d’usuaris era el d’un dia normal al centre sanitari de referència de la demarcació.
A l’àrea de les consultes externes, Núria Farré ha explicat que tenia una analítica i que l’han atès “perfectament” a l’hora convinguda. “Creia que potser em reprogramarien la prova, però ha anat bé”, ha celebrat. També la Paquita ha explicat que la seva visita ha anat “com la resta de dies i sense cap problema”.
En Juan Manuel Paquico tenia una visita rutinària programada aquest dilluns a la tarda, però va decidir no acudir a l’hospital davant els missatges de les autoritats que es donaria prioritat a l’atenció urgent. “Avui he vingut per reprogramar-ho i m’han comentat que tots els pacients que ahir teníem visita ens ho reprogramaran en bloc. M’ho han fet ara i cap problema. La situació és de molta tranquil·litat, com sempre”, ha afegit.
L’activitat també és l’habitual al CAP Onze de Setembre de Lleida, un dels més grans ciutats. Usuàries com la Milagros Terrones han destacat el bon funcionament del servei. “Tenia cita des de la setmana passada per a la meva filla i ahir dubtava si l’atendrien, però hem vingut i l’han atès sense cap problema, com qualsevol altre dia”, ha celebrat.
Salut destaca que la situació “ja està pròxima a la normalitat”
En declaracions a l’ACN el director de sector de la Regió Sanitària de Lleida, Ramon Piñol, ha explicat que la situació aquest dilluns ja està “pròxima a la normalitat”. En el cas dels hospitals, ha destacat que els plans de protecció per contingències especials van funcionar amb generadors i es van mantenir operatives les urgències, radiologia, les UCI i altres àrees de crítics i els quiròfans d’urgències.
Només alguna activitat programada durant la tarda es va reduir i, segons Piñol, els diferents centres estan tornant a posar data a les cites, ha afegit. Alhora, ha explicat que es van reforçar els equips quirúrgics i es van destinar professionals de l’activitat programada a equips d’urgències, i tot el personal de guàrdia localitzada va acudir als hospitals.
Piñol ha indicat que en aquells centres sense electricitat es va oferir “l’atenció que calia” i es van utilitzar les xarxes de ràdio del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) per comunicar-se. “Les ambulàncies estaven a les portes dels centres i a través de la ràdio es feien les comunicacions urgents per si calia fer algun trasllat o intervenció”, ha explicat.
Mitjançant aquestes comunicacions, ha assenyalat, es van poder atendre les demandes d’alguna residència de gent gran on els concentradors elèctrics havien deixat de funcionar i calia substituir-los per bombones d’oxigen. Segons Piñol, es van desplaçar quatre residents a una residència d’Alpicat i algun altre a l’hospital per garantir-los el subministrament.
Aquest dilluns encara s’arrosseguen problemes amb les comunicacions telefòniques i alguns equips encara s’han d’acabar de posar en marxa després de la interrupció energètica. El director de sector ha afegit que l’atenció intermèdia i el servei de salut mental també s’han recuperat després d’haver funcionat “amb normalitat” aquest dilluns.
Finalment, Piñol ha valorat que la demanda d’assistència sanitària es va reduir al conjunt de la xarxa sanitària i que, malgrat això, tant ahir com avui a l’Arnau de Vilanova hi ha “llits disponibles” i el servei hagués pogut admetre més pacients si hagués estat necessari.