L’Institut d’Estudis Ilerdencs s’ha sumat a la commemoració del bicentenari del naixement del músic, compositor, polític i escriptor Josep Anselm Clavé, una figura clau en la cultura popular catalana del segle XIX. Ho fa amb el cicle ‘J. Anselm Clavé: la veu del poble’, una proposta cultural i acadèmica que inclou tres conferències, a càrrec de reconeguts especialistes; un concert dedicat a la seva música i context, i una exposició documental i patrimonial, que recull el rastre dels Cors Clavé a la ciutat de Lleida.
El 15 de maig (18.00) els historiadors Manel Lladonosa i Quintí Casals parlaran sobre el context polític i cultural d’Anselm Clavé a la xerrada ‘El temps d’Anselm Clavé: Renaixença i republicanisme’; el 29 de maig, la musicòloga Anna Costal oferirà la xerrada ‘Josep Anselm Clavé. D’Icària a la República Federal’, en què proposarà un recorregut per la trajectòria vital, professional i artística de Josep Anselm Clavé; i el 12 de juny serà la tercera conferència, amb l’historiador Lluís Marc Herrera, que parlarà sobre ‘Els Cors Clavé a Lleida’, centrant-se en les diferents formacions corals, els moments més destacats de la seva trajectòria, els seus directors i la petjada que han deixat.
El 18 de setembre, l’Aula Magna acollirà el concert ‘Josep Anselm Clavé i el seu temps. Renaixença, associacionisme i República, amb el grup De Canendi Elegantia.
El cicle acabarà amb l’exposició ‘Els Cors Clavé i la ciutat de Lleida’, del 3 d’octubre al 30 de novembre. Comissariada per Manel Lladonosa i Lluís Herrera, mostrarà elements (estendards, fotografies, diplomes, partitures, vestits i documents) relacionats amb els diferents Cors Clavé a Lleida.