Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

L’estrès digital i el seu paper en el rendiment acadèmic dels joves

La falsa multitasca, o estudiar i mirar les xarxes socials alhora, suposa una pèrdua de temps d’estudi d’entre el 30 i el 40%

FOTO_ Pablo R. Seco (EFE) Una noia consulta el seu telèfon mòbil

ARTICLES - ZONA 2

L’estrès digital, que es tradueix en l’ús no saludable de les tecnologies, impacta directament en el rendiment acadèmic dels joves, ja que el percentatge d’error en els processos mentals augmenta el 50%.

Així ho explica a EFE el director de l’Observatori per a la Promoció de l’Ús Saludable de la Tecnologia, Guillermo Cánovas, que incideix que l’alumnat de segon i tercer de l’ESO és el més vulnerable davant de mòbils i pantalles, sobretot per l’impacte que té en la neuroplasticitat neuronal, amb una sobrecàrrega cognitiva que està “entrenant les coses al cervell”.

El fet d’ensenyar al cervell a deixar en suspens una feina en rebre estímuls per realitzar diverses tasques alhora fa que el noi o la noia no se centri en el treball en profunditat i li costi reprendre la primera acció fins a un 40% més de temps, a més que ho farà amb més lentitud.

Això, traslladat al curs escolar, té com a conseqüència un descens del rendiment acadèmic, incideix Cánovas, director durant dotze anys del Centre de Seguretat a Internet per als menors a Espanya i que explica què és l’estrès digital, quins són els símptomes i les conseqüències tant físiques com mentals.

“La falsa multitasca fa cometre més errors. És l’entrenament per a la dispersió i un nen que s’està formant ja l’està incorporant al cervell”, adverteix després d’explicar que l’estrès digital no és només qüestió de més o menys temps davant de les pantalles.

Les últimes dades publicades per l’Observatori d’Hàbits Digitals en menors assenyala que més del 20% de nens i nenes pateixen ansietat quan es limita l’ús del mòbil i el 38% de les famílies creu que l’ús digital ha perjudicat, més o menys, el rendiment acadèmic dels seus fills.

L’impacte de la falsa multitasca, és a dir, estudiar i llegir les xarxes alhora, té tres conseqüències: una pèrdua de temps d’estudi entre el 30 i el 40%, un increment dels errors del 50%, i una sobrecàrrega cognitiva, que fa ensenyar el cervell a memoritzar només a curt termini.

Vies d’actuació

Per afrontar l’estrès digital s’ha de treballar sobre els ‘estressors’ per saber “desconnectar i no deixar una tasca fins que no s’acabi”.

També es pot eliminar aquest estrès amb activitat física, sobretot aeròbica, que generarà oxitocina i ajudarà a reparar els trastorns del son.

“Si no s’adorm no s’elimina el cortisol”, assenyala Cánovas que avisa de l’amenaça que suposen les begudes estimulants i amb altes dosis de cafeïna: “Són una bomba per al cervell”.

Treballar en l’autoestima i les pròpies capacitats i habilitats del jove farà més fàcil desenganxar-se de l’estrès digital, recorda a EFE mentre explica que s’ha de canviar la percepció del que és l’estrès, per perdre-li la por perquè hi ha situacions naturals d’estrès que sí que es poden gestionar.

Els símptomes que ajuden a identificar un estat d’ansietat

Alguns símptomes d’estrès digital són el desenvolupament a la tolerància, quan l’adolescent busca cada cop jocs o continguts més forts, també quan hi ha una connectivitat permanent per la “por de perdre’s el que està dient l’entorn digital” i quan hi ha una síndrome d’abstinència que significa “patiment”, en apagar el dispositiu.

“I el que més han d’observar els pares i les mares és com afecta la vida quotidiana de l’adolescent, els seus hàbits, la son, l’alimentació… Veure l’impacte que té sobre les seves amistats i les seves formes d’oci”, incideix Guillermo Cánovas, que insisteix que el mòbil “no és un aparell inofensiu”.

L’experiència educativa d’estar sense mòbil durant una setmana ha mostrat bons resultats entre joves dels darrers cursos de Primària i de Secundària. “Als resultats es veu una presa de consciència i com a 4rt de l’ESO i Batxillerat molts tanquen perfils en xarxes socials i deixen el mòbil quan han d’estudiar”, ressalta.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12