Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Les dones posseeixen més del 30% dels cotxes a Espanya

La taxa de conductores és més elevada a Balears i Canàries

ARTICLES - ZONA 2

Les dones posseeixen el 30% dels turismes que hi ha a Espanya i representen el 26% del total de conductors habituals de vehicles de motor (eg.: cotxes, motos, furgonetes, autobusos…), segons la iniciativa de divulgació de la cultura asseguradora impulsada per UNESPA, a partir de la informació subministrada en les pòlisses d’assegurança d’automòbil en 2023. En comparació amb les dades de l’any anterior, el pes de la dona conductora ha augmentat lleugerament.

Les assegurances d’automòbil identifiquen qui és el conductor de referència associat a un vehicle determinat. L’anomenat “primer conductor” sol ser el propietari del vehicle. Segons dades corresponents a 2023, més de 8,4 milions de dones apareixen com a titulars del contracte d’assegurança d’un vehicle a Espanya. Les xifres de les quals disposen les asseguradores són diferents de les recollides en l’Anuari estadístic general de la Direcció General de Trànsit (DGT), que revela el total de dones amb permís de conduir a Espanya. Segons aquesta publicació, a Espanya hi havia 12,01 milions de conductores a tancament de 2023, el 43% del total de persones amb permís de conducció.

El tipus de vehicle més propens a ser propietat d’una conductora és el turisme: el 30% dels cotxes a Espanya pertany a una dona. Els segueixen els ciclomotors i escúters. Un 20% i un 19% són titularitat de dones, respectivament. Per contra, la presència femenina és especialment baixa en els vehicles pesants o de treball (maquinària industrial, tractors…). Tampoc és freqüent que les dones siguin propietàries de motocicletes pel seu pes.

La rellevància de les dones entre el total de primers conductors de vehicles (tots dos sexes) és superior en la franja compresa entre els 18 i els 35 anys. En aquest tram d’edat, les dones representen entorn d’un terç dels titulars de vehicles del país.

No obstant això, es percep una pèrdua de l’interès pels vehicles de motor gradual entre elles. En aquest sentit, cal destacar que, a principis de la dècada dels 2010, la taxa de conductores joves va arribar a superar el 45%, és a dir, 10 punts percentuals més que en l’actualitat.

La pèrdua d’interès per tenir un vehicle al seu nom es percep entre tots els joves, siguin homes o dones. Pot atribuir-se, d’una banda, al fet que la proliferació d’alternatives de mobilitat —transporti públic, taxis, vehicles de transport amb conductor (VTC), cotxes de lloguer per minuts, vehicles de mobilitat personal o bicicletes pròpies i de lloguer— fa menys necessari comptar amb un vehicle propi. Per part seva, el cotxe en propietat o rènting comporta diversos costos (quota del préstec o del rènting, combustible, reparacions, inspecció tècnica de vehicles…) i el seu ús s’ha desincentivat per part de molts ajuntaments des de fa dècades amb la finalitat de reduir la contaminació, a través de zones d’aparcament regulat i àrees lliures d’emissions.

Tots aquests factors econòmics i socials, units a un possible canvi cultural a l’hora d’establir les seves prioritats en matèria de mobilitat, porten els joves a mostrar una menor predisposició a comptar amb un cotxe al seu nom de la qual van tenir les generacions que els van precedir.

Quant al nombre global de dones titulars d’un vehicle, la xifra es manté pràcticament estable respecte a un any abans, amb 8,44 milions de “primeres conductores”. Tirant la vista enrere, es tracta d’un augment d’un milió en una dècada, la qual cosa respon a l’avanç de les titulars d’una assegurança d’automòbil entre les cohorts sènior. Així, a Espanya hi havia 1,12 milions de propietàries de vehicle majors de 65 anys en 2023, enfront de les 470.000 de 10 anys abans.

Repartiment territorial

La informació disponible també reflecteix que el pes de les dones entre els conductors habituals és major a les províncies insulars. Així, la taxa de “primeres conductores” supera el 30% a Santa Cruz de Tenerife, Las Palmas, illes Balears i Pontevedra. Per contra, és menor habitual que una dona tingui una assegurança d’automòbil al seu nom a Jaén, Conca, Zamora i Terol. Totes aquestes províncies es troben per sota del 19%.

Per una altra banda, les dones són més proclius que els homes a contractar les cobertures voluntàries de l’assegurança de l’automòbil. Això es reflecteix en absolutament totes les proteccions: assistència en viatge, danys propis, defensa jurídica, incendi, llunes, ocupants, robatori i retirada de carnet.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ESPORTS

ARTICLES - ZONA 4 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12