Més d’una vintena de representants de cooperatives d’oli, productors, cellers, tècnics de turisme i de promoció econòmica de diferents administracions i agències receptives d’arreu de Catalunya han participat durant el dia d’avui en una jornada de benchmark que han acollit les comarques de l’Urgell i les Garrigues, amb la finalitat de donar a conèixer les potencialitats de l’oleoturisme a les Terres de Lleida com a oferta turística de qualitat i el projecte “Oleoturisme de Lleida. El gust de la terra” que impulsa el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida.
L’acció, coorganitzada pel Patronat dins del Pla de Producte d’Enogastronomia de l’Agència Catalana de Turisme, ha tingut una vessant clarament formativa per donar a conèixer bones pràctiques i experiències d’èxit arreu del territori, obtenir aprenentatges que permetin enriquir l’oferta dels participants i els ajudin a fer una millor promoció i afavorir el treball en xarxa i la cooperació.
Durant la jornada tècnica els 22 inscrits a la sessió formativa han visitat el Centre de la Cultura de l’Oli i Museu de l’Oli de Catalunya a la Granadella; Olicatessen-Molí dels Torms S.L i Cuadrat Valley Finca Agrícola de l’Albagés, aquest últim amb certificat de la DOP Garrigues, i finalment el Mas de Colom Casa Borges de Tàrrega. A les instal·lacions de Cuadrat Valley s’ha ofert un menú maridatge amb oli d’oliva verge extra a càrrec del xef Xavier Benet del Restaurant Hostal Benet de les Borges Blanques, establiment que ostenta el distintiu verge extra.
Les comarques de Lleida fa anys que estan treballant per esdevenir una destinació oleoturística de qualitat i amb una oferta diferenciada per a diferents públics, amb l’objectiu d’afavorir la desestacionalització i ampliar el nombre de visitants a les zones productores d’oli de la demarcació, principalment a les comarques de la Plana de Lleida.
A les Terres de Lleida, els paisatges tenen gust d’oli. De Ponent fins als Pirineus, els seus paisatges parlen d’esforç, de sacrifici, d’orígens i història, però sobretot de la qualitat d’aquest elixir daurat. Quilòmetre zero i bressol de la varietat de fama mundial, l’arbequina, que aprecien i valoren cuiners i gastrònoms d’arreu del món i que ha impulsat la primera denominació d’origen d’oli d’oliva de l’Estat, la DOP Garrigues.
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, amb la col·laboració dels consells comarcals de les diferents zones productores d’oli de la demarcació, aposta per la promoció i suport a la comercialització del projecte “Oleoturisme de Lleida. El gust de la terra”. Un projecte que es va engegar l’any 2020 i que actualment disposa de 38 experiències oleoturístiques per gaudir-ne a les 5 comarques productores d’oli com són les Garrigues, la Noguera, el Segrià, l’Urgell i el Pallars Jussà.