Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

L’efecte Magnus explica els gols de Lamine Yamal

ARTICLES - ZONA 2

La famosa paràbola que dibuixa la pilota quan Lamine Yamal remata a porteria té una explicació científica: és l’efecte Magnus.

“L’efecte Magnus és un fenomen físic descrit per Heinrich Gustav Magnus al segle XIX. Es produeix quan un objecte esfèric que gira (com una pilota de futbol) es desplaça a través d’un fluid (com l’aire). La rotació de la pilota genera una diferència de pressió entre ambdós costats de l’esfera a causa de l’adherència de l’aire a la seva superfície. Aquesta diferència de pressió produeix una força perpendicular a la direcció del moviment de la pilota, causant que aquest es corbi”. Vaig al·lucinar quan m’ho va explicar el bioquímic i divulgador científic, José Manuel López Nicolàs. Així s’explica l’efecte en les rematades de Lamine Yamal. Depenent de l’angle del cos, de la potència i de la zona d’impacte a la pilota, agafa efecte.

Vaig al·lucinar no per l’explicació en sí, sinó per descobrir gent que explica coses tan aparentment banals com la rematada a porteria d’un futbolista, d’una manera tan profunda.

“He utilitzat les explicacions d’aquest científic per a una classe de Hume”, em va dir l’endemà el professor de filosofia lleidatà Lluís Montull. Havia escoltat lo de l’efecte Magnus a la ràdio i ho va utilitzar a la seva classe d’institut.

De vegades, el futbol és la manera que tenen els professors per a cridar l’atenció dels alumnes, ja sigui per a parlar de física o de filosofia.
“El joc del Barça es pot explicar tot a través de la ciència”, em va dir López Nicolàs. Els diagrames de Voronoy, les triangulacions de Deulaney, la dinàmica dels sistemes complexos,… són conceptes que expliquen científicament el joc del Barça i el joc del Barça serveix per a que els alumnes estiguin atents a la classe. “Dono xerrades a presons i hauries de veure com d’atents estan els reclusos quan vinculo conceptes científics amb el futbol”.

“Jo un dia vaig estar una classe sencera parlant de Messi”, assegura Lluís Montull. Els va parlar de la intel·ligència tradicional i com Messi trencava els estereotips, van obrir un debat interessant sobre conceptes filosòfics. “Tots els alumnes van escoltar amb molta atenció”, recorda.
Aquest és el poder del futbol, la gran capacitat de generar emocions i la força social que té. Ahir va venir a la ràdio el Martí Perarnau, que acaba de publicar un llibre sobre com el futbol evoluciona a partir d’unes idees. Vam arribar a la conclusió de que el filòsof Aristòtil donaria la raó al llegendari futbolista hongarés Ferenk Puskas. Al seu llibre acaba parlant dels Monty Python. Ells van simular un partit de futbol entre filòsofs, on l’únic jugador real era Beckenbauer. El futbol és la vida i serveix per a parlar de la vida.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)