Detectar què és realment la soledat, com afecta la salut i quin pot ser el paper de les infermeres en la seva detecció i abordatge. Aquest és l’objectiu principal de la formació que se celebra durant el dia d’avui al Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Lleida (COILL); una sessió conduïda per la psicòloga i gerontòloga Elena Fernández. Fernández, membre de la direcció científica del Programa de Gent Gran Sempre Acompanyats de la Fundació “la Caixa”, ha iniciat la formació centrant-se a entendre aquest fenomen complex, que sovint passa desapercebut, i ha posat el focus en millorar la tasca de les infermeres per acompanyar millor les persones vulnerables.
La formació s’ha concebut en dues sessions -matí i tarda, i aborda aquest tema complex amb una mirada interdisciplinària i coordinada, ja que la soledat no es pot analitzar des d’un únic recurs o disciplina. Fernández ha deixat clar que “cal tenir una visió des de diferents angles per poder acompanyar adequadament les persones que es troben en aquesta situació”. El curs analitza a més, com afecta la soledat la salut física i mental, com es pot detectar i quina és la millor intervenció.
Les infermeres han pogut constatar durant el matí que no és habitual que les persones expressin directament que se senten soles i s’ha parlat també de l’estigma social que encara l’envolta, fet que fa que sigui difícil posar-hi paraules. Per això, s’ha incidit en el fet que les infermeres i infermers que estan a prop de persones vulnerables han d’aprendre a detectar la soledat, perquè sovint és més fàcil dir “no em trobo bé” que “em sento sol o sola”, ha manifestat Fernández.
La formació acabarà aquesta tarda amb l’estudi i l’anàlisi de casos pràctics.