La Societat Espanyola de Neurologia (SEN) estima que al voltant de 800.000 persones pateixen Alzheimer, una dada que situa Espanya com un dels països del món amb més prevalença entre les persones de més de seixanta anys. Aquest passat dilluns es va commemorar el Dia Mundial de l’Alzheimer, una malaltia neurològica que constitueix la primera causa de discapacitat i afecta 40 milions de persones al món.
Segons la SEN, a Espanya actualment pateixen aquesta patologia unes 800.000 persones, i és el tipus de demència neurodegenerativa més comuna. L’edat és el principal factor de risc a l’hora de patir Alzheimer. A causa de l’esperança de vida més gran en les dones, la seva prevalença actual és tres vegades major en dones que en homes.
De tota manera, les previsions apunten a un augment considerable d’afectats en els pròxims anys (en tots dos sexes) a conseqüència de l’envelliment de la població. Però és que a més, Espanya és un dels països amb major proporció de casos entre les persones de més de seixanta anys. Un 5% de les persones de seixanta-cinc anys pateixen Alzheimer, però en majors de noranta anys el percentatge es dispara fins al 40%. A conseqüència de l’envelliment de la societat cada vegada més gran, s’espera que en els pròxims vint anys la prevalença de la demència deguda a la Malaltia d’Alzheimer es dobli.
Encara que l’edat és el primer i més important factor de risc per a desenvolupar la malaltia, existeixen altres factors que influeixen. La hipertensió arterial, la hipercolesterolèmia, l’obesitat, el sedentarisme, el tabaquisme, la diabetis o haver sofert traumatismes cranioencefàlics augmenten els riscos. “A diferència de l’edat, tots aquests són factors de risc modificables, per la qual cosa fomentar estratègies de prevenció podria ajudar a reduir el nombre de casos que es produeixen cada any”, indica el doctor Juan Fortea, coordinador del Grup d’Estudi de Conducta i Demències de la SEN. Segons assenyala Fortea, alguns estudis apunten al fet que una reducció d’almenys un 25% en aquests factors de risc pot ajudar a prevenir entre 1 i 3 milions de casos en tot el món.