“Els problemes de comunicació amb els nostres pacients d’altres cultures, no és tant idiomàtic com cultural. Hem de conèixer i saber quines són les seves costums culturals per entendre moltes de les situacions que vivim en el dia a dia a les nostres consultes. Per exemple, en algunes cultures dir “no” es considera una falta de respecte; per això si preguntem directament als nostres pacients si han entès el que els hi hem explicat, encara que no ho hagin entès, no diran pas que no”. Això ho explica la Dra. Beatriu Bilbeny, metgessa de família al CAP Raval Sud de Barcelona i membre del grup de Comunicació i Salut de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC).
“Els metges i metgesses d’aquí hem estat educats des d’una cultura occidental i europea on la percepció de salut és, en molts casos, força diferent de la que tenen en altres parts del món. Per això, és imprescindible ser capaços de canviar aquesta percepció i empatitzar amb la manera d’entendre la salut d’altres cultures” comenta la Dra. Bilbeny. Així per exemple, cal tenir en compte que hi ha situacions similars que segons la cultura es poden interpretar com patologia o com salut (així en algunes comunitats africanes quan un jove fa sang en el moment de miccionar no és vist com un problema, sinó com un signe de virilitat, o altres cultures on la malaltia es vista com un càstig i, per tant, no es confia massa en el tractament perquè es creu que cal passar aquesta mena de penitència.
Situacions que la Dra. Beatriu Bilbeny explicarà i analitzarà en la Jornada que CAMFIC organitza a Lleida sobre Comunicació Assistencial, i on ensenyarà eines i habilitats comunicatives per saber què fer davant aquestes situacions.
La Jornada que es farà el proper divendres 31 de maig a la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida, comptarà també amb la Dra. Maria Àngels Ramírez del CAP Mollerussa que farà un taller on ensenyarà com a través de l’expressió corporal i el ball els professionals poden gestionar millor el seu estrès, i per tant, millorar la seva relació i comunicació amb els pacients.














