El vicepresident executiu de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), Mario Armero, ha reclamat “estabilitat política” perquè el sector de l’automòbil afronti la reconversió a l’electrificació. En el marc d’una jornada sobre el futur de l’automòbil organitzada per CCOO, Armero ha lamentat que fa quatre anys que “no hi ha reformes” i es continua debatent “sobre si el dièsel és bo o no” mentre els països veïns “estan fent els deures”. La consellera d’Empresa, Àngels Chacón, ha dit que també vol aquesta estabilitat i ha reconegut que la manca de pressupost limita l’actuació del Govern. Sindicats, fabricants i institucions han assegurat que Catalunya té les eines per afrontar el canvi de model però que cal actuar.
La descarbonització i la digitalització són dels grans reptes del sector de l’automòbil, com ha quedat palès en el marc de la jornada ‘Fabricar automòbils sostenibles a Catalunya. Què tenim? Què cal per a una transició justa?’ celebrada aquest dimarts a Centre de Formació Professional d’Automoció Martorell. En la mateixa han participat sindicats, institucions i fabricants, que han coincidit que cal consciència sobre el canvi de model, polítiques decidides i inversions.
Una de les conclusions és que el sector viu moments complicats, amb una baixada de les matriculacions i algunes plantes compromeses com la de Nissan a Barcelona, però des de l’Anfac, Armero ha assegurat que “s’està caient massa en l’alarmisme”. En aquest sentit, ha indicat que hi ha actualment models elèctrics adjudicats a Catalunya i a la resta de l’Estat i l’any acabarà amb 2,8 milions d’unitats venudes i 1,3 milions de matriculacions. “Les dades no són bones, ens ho hem de fer mirar, però sincerament treballem tots junts perquè això pot anar bé en el futur”, ha reivindicat.
Armero ha criticat també la creació de dos impostos “regressius” per a l’automoció, com el del CO2, i ha exigit que calen plans de finançament del vehicle elèctric i més punts de recàrrega, per passar dels 5.000 actuals als 250.000 que calculen que calen. També ha reivindicat “claredat” en el futur per tal que els compradors sàpiguen què fer davant de la decisió de comprar un cotxe.
Des del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, el seu president, Josep Maria Vall, ha afirmat que el 75% de les empreses desapareixeran si no són capaces d’adaptar-se el canvi de model. En aquest sentit, ha explicat que les empreses han de passar de fer plans estratègics a curt termini a fer-los “a llarg termini”, a uns deu anys. “Fa falta ser arriscat i fer plans estratègics, com a mínim 10 anys. Ens podem equivocar però la gran equivocació seria no fer res”, ha dit.
Tots els participants han reconegut que la lluita contra el canvi climàtic i la descarbonització és un procés “irreversible” i per això han indicat que el que cal és treballar en aquesta direcció. Sobre això, el secretari general d’Indústria de CCOO, Agustín Martín, s’ha preguntat si la societat i els partits polítics “són conscients” dels reptes. Ha criticat la situació compromesa que viuen algunes empreses perquè a l’Estat “és més fàcil” acomiadar i ha reclamat que les institucions facin algun tipus de reforma per evitar-ho.
En aquest sentit, el director general d’Indústria i pimes del ministeri, Galo Gutiérrez, ha reconegut que els instruments de que disposa l’Estat són “molt dèbils” i ha apuntat a la necessitat de fer alguna reforma legislativa per poder acompanyar els projectes industrials de les empreses. “Ens veiem quan s’anuncia el tancament i s’ha de resoldre”, ha manifestat.
De la seva banda, al consellera d’Empresa, Àngels Chacón, ha explicat que l’administració catalana està treballant per acompanyar les empreses en aquest canvi i ha reivindicat que “malgrat tot, malgrat el 155” s’ha aconseguit signar el Pacte Nacional per a la Indústria. Tot i això, ha reconegut que malgrat el 85% del compliment del pacte no s’està complint amb les inversions perquè la manca de pressupostos. “És evident que falta pressupost”, ha declarat.
Per últim, Chacón ha assegurat tenir “vergonya” perquè el Centre de Formació Professional d’Automoció encara no estigui en marxa, com li han retret des del Clúster de la Indústria de l’Automoció. De fet, tots els participants han indicat que la formació és un dels punts claus en el procés de reconversió.