Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Els ‘BookTokers’ desperten l’interès per la lectura entre els joves a les xarxes socials

Aquests ‘influencers’ literaris recomanen i valoren tota mena de llibres en vídeos de curta durada

FOTO_ EFE Andrea Izquierdo supera els 100.000 seguidors amb les seves recomanacions de llibres

ARTICLES - ZONA 2

En un món saturat de pantalles i estímuls immediats, on l’atenció sembla que dura el que un clic, la imatge d’un adolescent que llegeix per plaer podria semblar estranya. Tot i això, els joves no només llegeixen, sinó que cada vegada ho fan més i ho comparteixen amb entusiasme en xarxes socials.

TikTok, YouTube o Instagram han revitalitzat l’interès per la lectura entre les noves generacions gràcies a la tasca dels bookTokers, creadors de contingut que recomanen i valoren llibres en vídeos verticals de curta durada i sense artificis.

L’espanyola Andrea Izquierdo, @andrearowling a xarxes socials, supera els 100.000 seguidors de totes les edats i és una de les cares més reconegudes. “Vaig començar com a espectadora del que llavors era BookTube, que era YouTube i llibre. En descobrir aquest món, vaig pensar que jo podia fer jo també vídeos”, detalla.

Una història semblant és la de Patricia García, @LittleRedRead, que va començar el seu camí el 2012, quan “no tenia un entorn lector d’amics” i estava “desitjosa” de conèixer altres persones amb qui compartir la seva passió.

Hi ha altres perfils que demostren el seu bon funcionament, com @pacohdez77, que supera els 4,1 milions de seguidors, o @victoria.resco, amb 61,9 milions de m’agrades a TikTok. Són exemple de com la lectura ha trobat una nova casa a les xarxes socials, una realitat que dona suport a les xifres, ja que, segons dades del Baròmetre d’Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a Espanya (2023), el 75,3% dels joves d’entre 14 i 24 anys declara llegir en el seu temps lliure.

El 2024, de fet, es van vendre més de 77 milions d’exemplars a Espanya, dada que Andrea considera “molt significativa i bona”, que demostra que “els joves sí que llegeixen moltíssim i tenen molta passió”. Per tant, els estereotips i la frase que ‘els joves no llegeixen a Espanya’ no respon a la realitat

“El format vídeo permet que vegin com t’expresses, com transmets l’emoció i la passió per alguna cosa”, explica Patricia, mentre que Andrea assegura que “la clau és parlar i utilitzar el mateix llenguatge que utilitzaries amb les teves amigues prenent un cafè”.

Però aquesta nova manera de viure la lectura també té ombres, com la pressió per llegir ràpid, la necessitat de tenir la prestatgeria plena de llibres o l’ansietat per estar al dia.

L’autenticitat i l’honestedat és el pilar de la feina, perquè, segons Andrea, “no es pot mentir a l’audiència i dir que t’ha encantat un llibre que ni tan sols has llegit”. 

La diversitat de gèneres que triomfen en xarxes socials són el ‘romantasy’ (barreja de romanç i fantasia), el ‘dark romance’ (facetes fosques de l’amor), o fins i tot gèneres abans marginals com el ‘cowboy romance’. 

De fet, una de les crítiques cap a aquest nou ‘boom’ lector és la suposada falta de ‘literatura seriosa’, un debat que totes dues rebutgen i que consideren que “fa mal”. “Sembla que la literatura juvenil o romàntica no valen el mateix que la històrica o la narrativa general. És un pensament arcaic”, comparteix García.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)