Una de les últimes entitats que ha abandonat la xarxa social X (abans Twitter) és la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles. Els màxims responsables dels centres universitaris consideren que el mitjà d’Elon Musk “és un espai que promou actituds contràries als valors democràtics, a més d’evidenciar una gestió mancada d’ètica”. El que està passant amb X i altres xarxes socials ratifica la teoria que ja l’any 1964 va desenvolupar el professor canadenc Marshall McLuhan: “El mitjà és el missatge”. McLuhan, considerat com un visionari d’internet, va predir l’era digital amb vint anys d’antelació. “El mitjà és el missatge” és la frase més celebrada de les seves teories de la comunicació. No és el contingut d’una comunicació l’essència del missatge, sinó el mitjà a través del qual es difon. El mitjà absorbeix el missatge i influeix en la percepció del contingut. Com va dir Mark Federman en analitzar l’obra de McLuhan, “les persones tendeixen a centrar-se en la cosa òbvia, que és el contingut, però, en el procés, perden en gran manera els canvis estructurals que són introduïts de manera subtil o durant llargs períodes. A mesura que els valors, les normes i les formes de fer les coses de la societat canvien a causa de la tecnologia, és llavors que les persones s’adonen de les implicacions socials del mitjà”. Al final se’ls ha vist el llautó a Elon Musk i companyia.