Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

El Govern preveu que el model Barnahus permetrà quadruplicar els casos d’abusos a menors detectats en els propers anys

La primera unitat per a infants i adolescents víctimes de violències sexuals de Barcelona ja té 60 expedients en cua

Carles Campuzano, conseller de Drets Socials i Gemma Ubasart, consellera de Justícia, en la visita als dos nous dispositius Barnahus de Barcelona

ARTICLES - ZONA 2

El model Barnahus permetrà quadruplicar la xifra de casos d’abusos a menors detectats en els propers anys. Ho ha explicat el conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, que calcula que podrien aflorar una mitjana de 3.600 casos cada any. N’ha parlat en el marc d’una visita a les dues noves unitats integrades per atendre infants i adolescents víctimes de violències sexuals de Barcelona. Aquests serveis, que s’han posat en marxa aquest mes de d’abril, neixen amb una cua d’entrada de 60 expedients. Aquest projecte va començar l’any 2020 amb una prova pilot a Tarragona i en el darrer any s’ha estès arreu de Catalunya amb 12 serveis més. El desplegament s’acabarà amb l’activació de la darrera Barnahus planificada, al Prat de Llobregat.

El conseller Carles Campuzano ha destacat “l’intens esforç” que el Govern ha dut a terme en el darrer any per poder estendre el model Barnahus a tota Catalunya. S’ha mostrat satisfet amb la “decisió col·lectiva d’afrontar la problemàtica que suposen els abusos sexuals” i ha assegurat que la posada en marxa de tots aquests serveis permetrà “fer emergir” molts més casos.

Ha recordat que arran de la creació del Barnahus de Tarragona, la xifra de menors víctimes de violències sexuals en aquest territori es va multiplicar per tres. Així, ha calculat que en els propers anys s’arribin a comptabilitzar 3.600 casos anuals. “Des del punt de vista del sentit comú aquestes dades poden arribar a sobtar, però hem de tenir en compte que en aquest moments, la cua d’entrada d’expedients dels dos dispositius de Barcelona és de 60”, ha comentat.

Ha valorat que les violències sexuals contra menors són una “realitat atroç” que estava amagada però que estava ben viva en entorns com l’escolar, el familiar o el lúdic. “No s’estava detectant de forma adequada, ni es feia l’acompanyant pertinent, ni es castigava quan era necessari a través del codi penal”, ha considerat. En aquest sentit, ha assegurat que l’objectiu a llarg termini del model Barnahus ha de ser “minimitzar” aquestes conductes per poder-les “erradicar” en un futur.

El conseller ha reconegut que l’augment de casos detectats podria comportar un creixement dels que acabin tenint conseqüències d’ordre penal. Per això, s’ha alineat amb les peticions que el departament de Justícia ha fet en reiterades ocasions d’ampliar el nombre de recursos en aquesta direcció. “Tenim un procés d’alentiment de la justícia”, ha apuntat Campuzano que ha demanat que el Consell General del Poder Judicial i el ministeri de Justícia hi donin resposta.

Nega que s’incrementi la xifra d’autors d’agressions menors

Preguntat sobre si s’ha detectat un augment de la xifra de menors autors d’agressions sexuals, ha assegurat que l’informe que va encarregar-se a un grup d’experts després dels episodis de violacions al centre comercial Màgic de Badalona, no van revelar aquesta tendència. Amb tot, ha reconegut que el fet que existeixin aquesta mena de conductes obliga a plantejar certs debats com el de la necessitat de proporcionar als infants i joves una educació integral, o de restringir l’accés a la pornografia. “No pot ser que el principal element d’educació sexual dels nostres nens i nenes sigui aquest”, ha considerat el conseller. Així, ha exigit que les institucions europees “plantin cara a les plataformes que es lucren d’aquestes activitats”.

Prop de 700 metres quadrats per atendre els infants i joves de Barcelona

Els dos nous dispositius Barnahus de Barcelona estan ubicats en dos immobles del carrer de la Marina, a tocar de la Monumental. Disposen de prop de 700 metres quadrats de superfície. Els seus responsables han explicat a l’ACN que la principal singularitat d’aquests espais, que estan connectats entre sí, és que tot i presentar-se com dues unitats diferenciades funcionaran de forma coordinada com un únic servei. Així, disposaran del doble de personal que la resta de Barnahus desplegats arreu de Catalunya. Tindran quatre binomis de psicòlegs i quatre de treballadors socials i dos coordinadors.

Per altra banda, el disseny dels equipaments és circular i s’ha fet pensant en crear dos circuits diferenciats, un per a famílies i menors i un altre per a treballadors, amb portes d’accés separades. “Eviten l’impacte que pot suposar per a una víctima que ha d’acudir a aquesta unitat creuar-se amb policies, personal judicial o altres”, han apuntat.

A més, els nous Barnahus, ofereixen un ampli pati exterior que tant els professionals que hi treballen, com els usuaris podran utilitzar. Per exemple, s’hi podran desenvolupar reunions o s’usaran per fer-hi sessions de teràpia amb gossos.

Amb la posada en marxa dels dos Barnahus barcelonins el procés de desplegament del model a Catalunya arriba a la seva recta final. Campuzano ha assegurat que només queda pendent d’inaugurar la instal·lació que aviat obrirà portes al Prat i que s’ha endarrerit per motius burocràtics.

803 casos atesos a la Barnahus de Tarragona

Fins el 31 desembre de 2023, la Barnahus de Tarragona va atendre un total de 803 casos de menors víctimes d’agressions sexuals. Un total de 664 van ser nenes i 139 nens. La majoria dels abusos, 428, es van donar fora de l’àmbit familiar, tot i que 375 corresponen al sí de la família. Un total de 460 van acabar judicialitzats i la principal via d’entrada va ser la dels cossos de seguretat (276), seguida de l’àmbit de la salut (195) i el de l’educació (130). El conseller Campuzano ha destacat que arran de l’activació d’aquest servei també han aflorat d’altres situacions en què s’han vulnerat els drets dels menors i que no estan relacionades amb violències sexuals.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8