Dos de cada tres pacients d’alt risc no assoleixen els nivells de colesterol recomanats, segons un estudi del Clínic-IDIBAPS i el Consorci d’Atenció Primària de Salut Barcelona Esquerra (CAPSBE). El colesterol LDL és un dels principals factors de risc per desenvolupar malalties cardiovasculars. En pacients amb antecedents, com un infart de cor, la reducció d’aquest colesterol amb tractament intensiu amb fàrmacs és fonamental per prevenir nous episodis cardiovasculars i reduir la mortalitat. Aquest estudi, amb dades de gairebé 2.000 pacients que havien patit un infart, mostra també que les dones i els pacients grans solen rebre tractaments menys intensius que els porten a controlar pitjor els nivells de colesterol.
Els resultats mostren que només un terç dels pacients aconsegueixen controlar el colesterol als nivells que recomanen les guies mèdiques. L’investigador Luis González de Paz, del CAPSBE i del grup de Recerca Transversal en Atenció Primària de l’IDIBAPS, afirma que els resultats indiquen que cal posar especial atenció a les desigualtats de gènere i edat, en especial als que ja tenen antecedents cardiovasculars i que requereixen un seguiment i tractament més intensiu. Les dades revelen que només el 35% dels pacients estudiats arriben a nivells inferiors a 70 mg/dl de colesterol LDL, nivells recomanacions en guies clíniques antigues. A més, només un 12% aconsegueix reduir-lo als 55 mg/dl, nivell recomanat actualment per a aquests pacients d’alt risc. Per reduir aquest colesterol, les guies aconsellen modificar els hàbits de vida, com deixar de fumar, augmentar l’activitat física i millorar la dieta. En molts casos, recomanen també iniciar un tractament amb estatines d’alta intensitat, que permeten disminuir el colesterol amb eficàcia.
La metgessa de família del CAPSBE i investigadora de l’estudi Núria Sánchez-Ruano explica que tot i que existeixen protocols clars sobre el tractament intensiu del colesterol, han observat que la majoria dels pacients utilitzaven fàrmacs a dosis baixes. “Això ens indica que tot i tenir a l’abast la prescripció, no l’estem utilitzant, i que encara tenim molt camí per millorar aquests resultats”, va apuntar. Pel que fa a les diferències de gènere, l’estudi mostra que les dones tenen un 10% menys de probabilitat de rebre un tractament intensiu d’estatines en comparació amb els homes, fins i tot en els casos en els quals elles presenten nivells més alts de colesterol. González de Paz ha indicat que aquest estudi podria ser el reflex d’un estereotip que vincular les malalties cardiovasculars només amb els homes, “tot oblidant qeu les dones també les pateixen”.
D’altra banda, els resultats evidencien també una desigualtat basada en l’edat, ja que els pacients més grans reben tractaments menys intensius que els joves. Així, als 34 anys la probabilitat de rebre un tractament de molt alta intensitat és del 50%, mentre que als 65 anys es redueix al 21%.