El 17 de gener es van complir 15 anys de la inauguració de l’aeroport d’Alguaire. Evidentment, tant LA MAÑANA com altres mitjans informatius de Lleida i també de Barcelona se’n van fer ressò. El recorregut d’aquests 15 anys ha estat desigual, anant de menys a més. El que havia de ser una prova pilot per la Generalitat que passava a gestionar, en aquells temps, ara també hi ha el de la Seu d’Urgell, l’únic aeroport de Catalunya ja que la resta estava i està encara en mas d’Aena, no va funcionar i unes males expectatives van generar una inversió del tot perduda, malgrat que la seva construcció no va arribar als 100 milions d’euros. Si citem la xifra és perquè s’ha parlat d’un malbaratament de diners públics quan realment a Catalunya l’exemple més evident, i amb diferència, de malbaratament de diners públics és la Plaça de les Glòries de Barcelona.
Tanmateix, s’ha sabut donar la volta al mitjó i avui l’aeroport d’Alguaire té un impacte econòmic positiu. I per parlar d’aquest impacte positiu no farem opinió, sinó que parlarem de les dades concretes que hi ha en l’estudi elaborat per PROMO Assessors Consultors SA i promocionat per Aeroports Públics de Catalunya de la Generalitat. L’estudi va ser presentat el 19 de juny de 2024 en la seu de la delegació a Lleida del Col·legi d’Economistes de Catalunya.
Bàsicament el canvi de estratègia es configura a l’entorn de sis funcions amb impacte directe, aquestes funcions són la industrial identificada com a Innovate, Launch, Develop (ILD), la de formació de pilots, destacant la d’alumnes procedents de l’Índia, la de New Space, la de laboratori tecnològic i, finalment, la de gestor aeroportuari. Crida l’atenció el que no es parli del transport de mercaderies però aquesta és una estratègia que, avui, per avui, no vol deixar l’aeroport de Barcelona, d’altra banda, exigiria una forta inversió en infraestructures per poder gaudir d’una major intermodalitat. I quin seria l’impacte econòmic d’aquestes funcions en el Valor Afegit Brut, total de la renda o producció menys impostos indirectes, (VAB)? S’estima que durant el temps que duri la inversió necessària per poder desplegar les funcions esmentades l’impacte sigui d’uns 17,39 milions d’euros de VAB per passar a 36,38 milions d’euros un cop acabada la inversió. Ens hem de felicitar d’aquest canvi d’estratègia que ens ha de portar a tenir un aeroport actiu i dinàmic. Només cal esperar que l’actual govern desplegui les estratègies descrites.