Booking.com avisa de l’increment significatiu d’estafes sofisticades amb intel·ligència artificial al sector turístic en els últims dos anys i mig. Les accions per part de grups criminals “molt organitzats” van augmentar després del llançament de ChatGPT el novembre 2022, que va facilitar als atacants la creació de correus electrònics de phishing més convincents, segons ha dit la directora global de seguretat de la plataforma, Marnie Wilking, aquest dijous en una trobada amb periodistes. Les estafes van començar en ressorts de luxe d’Espanya i Portugal, però es van estendre globalment.
Ara mateix, segons la directora de seguretat de Booking.com, no hi ha diferència entre les estafes que es detecten regionalment sinó que els criminals segueixen patrons similars arreu.
Wilking ha apuntat que la ciberdelinqüència va començar a fixar-se més en el sector turístic arran de l’augment dels viatges després de la pandèmia. L’error humà i la complexitat del sistema turístic -amb múltiples actors que fan d’intermediaris- ha facilitat la propagació de les actuacions criminals, impulsats per grups organitzats o per estats com Rússia, Corea del Nord o la Xina.
A banda d’atacar hotels, pisos turístics i plataformes com Booking.com o Expedia, els criminals també tenen com a objectiu companyies que donen servei a diverses empreses turístiques i que, un cop hackejades, permeten tenir accés a tots els clients.
Es tracta d’un tipus d’actuacions que busquen fer diners ràpids i que són molt creatives a l’hora de saltar-les mesures de seguretat. Quan una estafa funciona, algun d’aquests grups criminals ven el procediment a altres delinqüents.
Segons Wilking, Booking.com ha implementat controls per bloquejar els comptes falsos i les estafes, i bloqueja el 99% dels anuncis falsos abans que es publiquin.
L’experta en ciberseguretat ha recomanat als clients i als negocis que s’anuncien a la plataforma que utilitzin la doble autenticació, mantinguin les aplicacions i sistemes operatius actualitzats i siguin desconfiats amb les ofertes que són “massa bones per ser certes”. Booking.com alerta els usuaris i els negocis sobre possibles estafes mitjançant bàners i missatges d’advertència.
Pel que fa a les compensacions, la plataforma assegura que “dona el màxim suport possible” als afectats quan hi ha diners que es perden, negociant amb les parts i oferint una indemnització si fos necessari.
La companyia està establerta a Amsterdam, però té vuit oficines a la península Ibèrica, sent la més gran la de Barcelona, on treballen 100 persones. L’empresa turística té el 25% de la quota de mercat de les agències de viatge en línia a Europa i ofereix un aparador on anunciar els negocis, a canvi d’una comissió d’un 15% de mitjana.