Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Adéu a Mario Vargas Llosa

L’escriptor sud-americà, guanyador del Premi Nobel i el Cervantes i un dels autors contemporanis més reconeguts, mor als 89 anys

FOTO_ EFE Vargas Llosa va arribar a l’èxit l’any 1962 amb ‘La ciudad y los perros’

ARTICLES - ZONA 2

L’escriptor Mario Vargas Llosa va morir el diumenge a Lima als 89 anys “rodejat de la seva família i en pau”, segons va confirmar la seva família. Novel·lista, assagista i dramaturg, va ser un dels escriptors més importants de la literatura contemporània. Autor d’una extensa bibliografia, va rebre nombrosos premis, entre les quals destaca el Nobel de Literatura. També va ser distingit amb el Príncep d’Astúries de les Lletres (1986), el Planeta (1993) i el Cervantes (1994). Els fills van explicar que no es farà cap comiat públic, seguint les instruccions de l’escriptor, i confien poder tenir “la privacitat per acomiadar-lo en família i en companyia d’amics propers”.

Mario Vargas Llosa va néixer a Arequipa, ciutat al sud del Perú, el 28 de març de 1936. La seva carrera literària va començar el 1959 amb el llibre de relats ‘Los jefes’. El seu reconeixement com a escriptor es va produir amb la publicació –a Barcelona– de ‘La ciudad y los perros’ (1962), obra per la qual va obterir el Premi Biblioteca Breve i, dos anys més tard, el de la Crítica. A aquest primer èxit literari s’hi va sumar ‘La casa verde’; ‘Conversación en La Catedral’ (1969); ‘Pantaleón y las visitadoras’ (1973); ‘La guerra del fin del mundo’ (1981); ‘Lituma en los Andes’ (1993); ‘La fiesta del Chivo’; ‘Travesuras de la niña mala’ (2006); ‘El sueño del celta’ (2010); ‘La civilización del espectáculo’ (2012) i ‘El héroe discreto’ (2013). També hi ha títols més recents com ‘La llamada de la tribu’ (2018); ‘Medio siglo con Borges’ (2020); ‘Dos soledades. Un diálogo sobre la novela en América Latina’ (2021); ‘La mirada quieta (de Pérez Galdós)’ (2022); i ‘Un bárbaro en París. Textos sobre la cultura francesa’ (2023). L’octubre del 2023 va publicar l’última novel·la, ‘Le dedico mi silencio’, obra amb la qual s’acomiadava de la ficció. Algunes de les seves novel·les s’han portat a la pantalla gran.

L’any 1993, Vargas Llosa va publicar les seves memòries, ‘El pez en el agua’ (1993), una crònica de la seva aventura política entre els anys 1987 i 1990, quan es va presentar com a candidat a les eleccions presidencials del Perú. El setembre del 2017 va publicar ‘Conversación en Princeton’, un volum que recull el curs sobre literatura i política que l’escriptor va fer amb Rubén Gallo en la universitat americana. Les seves obres completes han estat editades a Espanya en onze volums per Galaxia Gutenberg. L’escriptor peruà també va desenvolupar una extensa tasca com a articulista durant més de 60 anys, amb col·laboracions en diversos mitjans de comunicació.

El món de la cultura, la universitat i la política van expressar la tristesa per la mort de Vargas Llosa, des de la presidenta del Perú, Dina Boularte, als presidents espanyol i català, Pedro Sánchez i Salvador Illa, el ministre Ernest Urtasun, la Fira del Llibre de Bogotà.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12