La prevenció és una eina fonamental per evitar les addiccions a les pantalles, especialment entre els infants i adolescents. És una de les idees principals que han recorregut de forma transversal les diferents intervencions i ponències de les VIII Jornades d’Educació Social i Salut Mental, celebrades aquest dimarts a la sala d’Actes de l’Hospital Sant Joan de Déu Terres de Lleida. Sota el títol “Acompanyar en el món digital: quan les pantalles també demanen cura”, els ponents han reflexionat sobre l’impacte que té la realitat digital en la manera de relacionar-se, aprendre i construir identitat dels adolescents d’avui, així com els riscos que comporta per a la seva salut mental i el seu benestar social.
“Segurament seria més eficient, fins i tot des del punt de vista econòmic, invertir en prevenció, però sempre anem solucionant els problemes de forma reactiva”, reconeixia el psicòleg Àlex Palau, especialista en Salut mental i Conductes Addictives del CSMIJ de SJD Terres de Lleida en la seva ponència “Quan la xarxa es converteix en teranyina”. L’educadora social Pepa Bautista ha parlat dels riscos emergents i els reptes educatius en els adolescents, i l’educador social Oriol Giralt s’ha endinsat en l’impacte de TikTok en els joves vulnerables.
Abans, la doctora Dominica Díez Marcet, psicòloga clínica responsable de la Unitat d’Addiccions Comportamentals de la Fundació Althaia de Manresa i professora associada de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, havia inaugurat les Jornades amb una interessant conferència sobre les addiccions comportamentals digitals. Díez Marcet ha equiparat les addiccions a les pantalles a altres, causades pel consum de substàncies, tan pels símptomes com per algunes de les seves conseqüències.
250 persones han participat en unes jornades que enguany ja arriben a la seva vuitena edició, i que s’han celebrat en format híbrid, amb uns 170 participants per via telemàtica. La part presencial ha tingut lloc a la Sala d’Actes de l’Hospital SJ Terres de Lleida.














