No solament es concep la unió de Ceret i Pablo Picasso a la història de la pintura, el paisatge i la llum, sinó que també hi ha una comunió artística entre la vila del Vallespir i l’universal pintor empordanès, Salvador Dalí. Entre els dos genis no és que hi hagués una bona relació pictòrica o personal, sinó que aquesta era amb Ceret, per simbolitzar un lloc màgic per a la inspiració plàstica dels dos genis. Dalí, que sempre competia amb Picasso, no volia ser menys; pretenia sobrepassar al pintor malagueny. Fruit d’aquest interès, Dalí va visitar la població de la Catalunya del Nord, el 27 d’agost de 1965, encara que el seu interès venia des de set anys abans (1958). La parella Gala-Dalí, enmig d’un gran acalorament, va ser rebuda a Ceret com dues autèntiques autoritats. Alguns ceretans portaven barretines i una cobla tocava sardanes. Dalí anava disfressat d’almirall i Gala lluïa elegantment un vestit més propi d’hivern que d’estiu.
El Museu d’Art Modern, que és la principal atracció de Ceret i una de les principals pinacoteques del sud de França que va ser construït als cinquanta del passat segle per una parella de col·leccionistes amics de Picasso i Matisse, va albergar fins al dia 1 d’octubre de 1965, l’exposició Eureka Dalí, configurada per unes 300 obres relacionades amb l’insigne mestre de la pintura catalana. La comissària general va ser Nathalie Gallissot, conservadora en cap i directora del Museu d’Art Modern de Ceret, i Jean-Michel Bouhours, comissari científic, que va ser (aquest) exconservador del Museu Nacional d’Art Modern, Centre Georges Pompidou de París.
L’exposició està estructurada en uns capítols temàtics sobre un assumpte científic reinterpretat mitjançant el mètode paranoic-crític de Dalí. Ve a ser una aproximació a l’obra de l’artista visionari. La ciència i l’exposició del Museu d’Art Modern de Ceret presenta la prova “L’única diferència entre un boig i jo, és que jo no estic boig”.
En la seva època de formació, Salvador Dalí ja s’interessa per l’astronomia, la psicoanàlisi, les ciències naturals, l’entomologia i la teoria de la relativitat. Accedeix a totes aquestes disciplines durant el seu pas per la Residència d’Estudiants de Madrid, sobre el filós de José Ortega y Gasset, traductor de Freud, Einstein i Marinetti, organitza conferències i trobades.
Els primers assajos nuclears i el llançament posterior de les bombes sobre Hiroshima i Nagasaki el 1945, fan que Dalí s’interessi per l’estructura atòmica de la matèria. Tornant-se cap al catolicisme, el pintor proposa unes representacions nuclears de les figures de l’art sacre, de Crist i de les verges.