L’automoció té en l’electrificació i la batalla aranzelària els principals reptes de futur. Així ho fixa el nou pla estratègic del sector per als pròxims anys. El president del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC), Sergi Alcaraz, admet que la transició cap a la mobilitat elèctrica és “cada vegada més difícil” per la “competència despietada” de països com la Xina. S’hi afegeix la “incertesa” que genera per a les empreses la batalla aranzelària amb els EUA: “Fa desestabilitzar el sector i retarda la presa de decisions”. Amb tot, el sector persisteix en l’objectiu de triplicar la penetració del vehicle elèctric a partir d’estratègies de retenció de talent, digitalització o diversificació de la cadena de subministrament.
El sector defensa que malgrat tots els condicionants que li van a la contra, les empreses “han fet els deures” els darrers anys i demanen a les administracions una regulació més amable, especialment en el camí cap a l’electrificació: “El camí està establert. El que hem de fer és veure com des de la part pública i privada ho podem accelerar”.
En aquest sentit, el sector assumeix que caldran “inversions sostingudes” i “flexibilitat” per adaptar-se a una demanda canviant i en un escenari amb un “entorn normatiu cada cop més exigent”. Segons Alcaraz, la indústria necessita “regles del joc clares” perquè les empreses puguin seguir orientant les seves estratègies a millorar la seva competitivitat.
És en aquest context que el sector ha presentat aquest dijous un nou pla estratègic fins al 2027 que fixa com a grans objectius la retenció de talent; l’aposta per la sostenibilitat, l’economia circularitat, les energies netes o la descarbonització, o la digitalització i implementació de tecnologies com la intel·ligència artificial (IA) per guanyar en eficiència.
El sector també es conjura per millorar les estratègies de diversificació de la cadena de subministrament, així com de l’aprovisionament local: “Garantir l’estabilitat logística és fonamental per reduir riscos i protegir la producció davant disrupcions globals”, defensa el CIAC.
El president del Clúster destaca que els aranzels són polítiques conservadores “de tancament” que genera inflació i perjudica la competitivitat de tot el sector. “El mercat ha de ser obert”, exclama Alcaraz. En l’enumeració d’entrebancs, el sector també admet una “escassedat creixent de talent en àrees estratègiques”, com electrònica, software o intel·ligència artificial.
A Catalunya, el sector de l’automoció representa l’11,2% del PIB i general 140.000 llocs de treball.














