El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha planificat la transformació de 25,9 quilòmetres de carreteres de Lleida en 2+1 fins a l’any 2027 i destinar-hi un total de 42,1 milions d’euros. Es tracta d’un format de via convencional que s’amplia a tres carrils en alguns trams per facilitar l’avançament segur amb l’objectiu d’evitar xocs frontals. A Catalunya, es preveu la transformació de 76,3 quilòmetres fins a l’any 2026 amb una inversió de 128,8 milions.
Entre el 2025 i el 2026 hi ha previst impulsar un global de 16 obres, set de les quals enguany cobrint 33,2 quilòmetres amb un cost de 66,7 milions. En el cas de Lleida, destaquen 5,5 quilòmetres de la C-12 entre Alfés i Lleida, amb 13,7 milions; 3,3 quilòmetres de la C-12 entre Alcanó i Alfés, amb 5,4 milions; i 6,4 quilòmetres de la C-14 entre Ponts i Vilanova de l’Aguda, amb 4 milions. De cara a l’any 2027, es preveuen actuar en 4,7 quilòmetres de la C-12 entre Sarroca de Lleida i Alcanó, amb 8 milions; i 5,99 quilòmetres de l’L-311 entre Cervera i Tarroja de Segarra, amb 11 milions d’euros.
Les obres formen part del programa que preveu actuar sobre 425 quilòmetres de la xarxa viària catalana fins a l’any 2030 amb un cost de 666 milions. De cara a aquesta última fase, es preveu actuar en 10,8 quilòmetres de la C-12 entre Llardecans i Sarroca de Lleida; 7,6 quilòmetres de la C-13 entre Vilanova de l’Aguda i Oliana; 22,1 quilòmetres de la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre; 18,6 quilòmetres de l’L-310 entre Tàrrega i Guissona; i 6,1 quilòmetres de l’L-311 entre Tarroja de Segarra i Guissona. Des del Departament de Territori calculen que la durada mitjana d’aquestes obres es mou entre els set i nou mesos, tot i que “depèn una mica de la complexitat” de la via, com per exemple si aquesta “passa per una zona més o menys urbana”.
En paral·lel a l’impuls de les carreteres 2+1, el departament també preveu redactar projectes de bandes sonores longitudinals en 700 quilòmetres de la xarxa viària entre 2025 i 2026 i destinar-hi 2,5 milions d’euros. La iniciativa del programa 2+1 busca reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en tots els punts on està previst actuar. D’altra banda, aquesta iniciativa, segons apunta el departament, també pretén millorar la fluïdesa de la circulació.