Hi ha una manera molt senzilla de saber si un producte de marca és autèntic o està falsificat. L’autèntic, pesa. El fals no pesa. És el consell que ens va donar Xavier Ybargüengoitia, expresident mundial del Grup Moët & Chandon, una de les divisions de l’imperi Louis Vuitton Moët Hennessy. Els addictes al luxe no necessiten tocar la peça per comprovar si és genuïna. “Només veient passar a distància una bossa de Louis Vuitton ja saps si és original”, va dir Ybargüengoitia. El mercat de productes de luxe mou un disbarat de milions d’euros. El seu “valor global” està estimat en 300 bilions (amb b) d’euros. Les marques europees representen el 72% del mercat mundial del luxe. Els productes exclusius no ens atreuen per la seva qualitat, que es dona per descomptada. Ens captiven pel que els francesos en diuen l’allure, una mena d’aura, d’encís, de galanor. Un rellotge de luxe que costa milers d’euros fa el mateix que un altre que podem comprar per cinc euros en un supermercat. Què justifica la diferència de preu? L’allure. Ybargüengoitia va revelar el secret de l’èxit empresarial de Bernard Arnault, fundador d’aquest gegant del luxe: “Cal tenir el cap a les estrelles, però els peus a terra. Somniar, a llarg termini. Treballar, en el dia a dia”.