El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) va publicar el passat dimarts 24 d’octubre l’atorgament a l’empresa Energies Renovables Terra Ferma SL l’autorització administrativa prèvia a tres plantes solars fotovoltaiques a la comarca del Pallars Jussà. En concret es tracta de les centrals de Les Alzineres (60,91 ha) i Costa Gran (47,37 ha), al municipi d’Isona i Conca Dellà; i de Neret (50,35 ha), al de Tremp, que de manera conjunta ocuparien més de 150 hectàrees de superfície. En una publicació a Instagram, la plataforma Salvem lo Pallars va recordar que l’autorització dels tres parcs ara està en mans del Govern. Aquests projectes compten amb la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) però han estat suspesos per part de la Comissió d’Urbanisme del Pirineu. En el mateix escrit, la plataforma va recordar que totes les entitats i institucions contràries al projecte tenen un mes de marge per presentar recursos d’alçada.
Dos dels parcs estan projectats al municipi d’Isona i Conca Dellà. En declaracions a LA MAÑANA, l’alcaldessa, Jeannine Abella, va assenyalar que des del consistori estan “a favor” de la transició energètica, però va demanar que aquesta s’ha de fer amb “equitat” territorial. En aquest sentit, va expressar que “no pot ser que sempre col·laborem els mateixos que casualment som els que vivim de l’agricultura i la ramaderia” i va anunciar que “malgrat ser un procediment costós, recorrerem les autoritzacions en alçada i arribarem si cal a la jurisdicció contenciosa administrativa per evitar aquest despropòsit”. Abella va recordar que a Isona hi ha dos parcs més pendents d’autorització (Pont de Fusta i Lo Tossal). En un altre ordre de coses, cal recordar que Isona és un dels quatre municipis del Pallars, juntament amb Castell de Mur, Gavet de la Conca i Tremp, afectats pel pas de la MAT.
El passat 20 d’octubre els alcaldes de les quatre poblacions van presentar un recurs d’alçada i van argumentar que es van presentar més d’un centenar d’al·legacions per part d’entitats que no s’han tingut en compte. El Consell Comarcal del Pallars Jussà també va fer el mateix per intentar evitar el pas d’aquesta línia de molt alta tensió per la comarca.