Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

“Amb l’obertura del Coll de Lilla aconseguim reduir els accidents i tenir més seguretat als trajectes”

FOTO: ACN / Imatge de l’entrada a la boca sud del túnel del Coll de Lilla, que ja està obert al trànsit

ARTICLES - ZONA 2

Després d’anys de reivindicació, el passat 23 d’octubre el Coll de Lilla per fi va veure la llum amb la inauguració del túnel, un traçat de cinc quilòmetres que uneix Valls i Montblanc per l’A-27 i que redueix 15 minuts el trajecte entre Lleida i Tarragona i a la vegada millora el transport i la connexió amb el port. Val a dir que per a completar totalment l’obra falta la connexió entre el final del tram inaugurat recentment, i que ha tingut un cost de 157 milions d’euros, i l’autopista AP-2.

Per copsar l’impacte de la posada en marxa d’aquesta infraestructura parlem amb el Ruben Aguilà, del Departament de Logística del Grup Vall Companys. Ens explica que la inauguració del túnel suposa “un abans i un després” i admet que es tracta d’un canvi “molt positiu”. En aquest sentit, assenyala que, en el cas del Grup Vall Companys, que solen fer 185 viatges diaris, l’obertura del túnel implica un estalvi de més de 2.200 quilòmetres al dia perquè el nou tram els permet escurçar el trajecte 12 quilòmetres per viatge. “Això suposa una reducció de temps en els trajectes i, en conseqüència, un major benestar pels conductors que també es tradueix en més seguretat i menys contaminació mediambiental”. Aguilà sosté que el fet de recórrer menys quilòmetres amb aquesta nova ruta també es tradueix en una disminució de gairebé 270 quilograms de  CO₂ al dia, “una diferència considerable”, comenta.

Un dels aspectes que permetrà l’obertura del desitjat túnel del Coll de Lilla és la millora de la seguretat dels transportistes. En aquest sentit, Aguilà comenta que cal destacar que abans de la inauguració de la infraestructura, “havíem de circular per la nacional C-14 de Montblanc a Alcover, amb un únic carril direcció, on hi ha hagut molts accidents i víctimes, i un gran volum de trànsit de camions pesats”. D’aquesta manera, i segons assenyalen des del Grup Vall Companys, ara “aconseguim una reducció màxima d’accidents, aportant-nos una major seguretat en els trajectes, la qual cosa és molt important”.

El tram connecta el nord de Valls, fins on ara acabava l’A-27, amb el sud de Montblanc, i permet estalviar els vora 10 quilòmetres de carretera muntanyosa del coll de Lilla. La peça clau de la infraestructura és el túnel, de 1.500 metres de llarg i dos tubs -un per sentit-, que compta amb sis galeries de seguretat connectades entre els dos sentits de la marxa per situacions d’emergència.

Els treballs d’aquesta obra es van iniciar l’any 2008, però la crisi econòmica va obligar a aturar-los  l’any 2010 per falta de pressupost. Els anys posteriors, les aturades del projecte van ser una constant fins que el, les obres es van poder reprendre. Durant la inauguració del túnel, la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, va celebrar que es tracta d’un “dia històric pel territori” perquè “apropa Lleida i Tarragona”, mentre que el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, al seu torn, va assenyalar que serà un impuls en la millora de l’economia lleidatana.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12