Una setantena de farmacèutics i farmacèutiques de Lleida van assistir ahir a la primera sessió de formació organitzada a la demarcació de Lleida pel Departament d’Igualtat i Feminismes amb el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) a la seu d’aquesta entitat, sobre drets sexuals i reproductius i més concretament, sobre equitat menstrual i l’ús de productes menstruals reutilitzables, que a Lleida es calcula que arribaran a més de 500 professionals. Aquesta sessió inicial a Lleida hi han assistit la delegada del Govern, Montse Bergés; la directora de l’Institut Català de les Dones, Èlia Soriano; les directores dels serveis territorials d’Igualtat i Feminismes a Lleida i a l’Alt pirineu i Aran, Elena Fuses i Mireia Guivernau, i la presidenta del Col·legi de Farmacèutics de Lleida, Maria Enrique-Tarancón Delmàs.
Les farmàcies seran les encarregades, durant el primer trimestre de 2024, de la distribució gratuïta i universal de productes menstruals reutilitzables a totes les dones i persones menstruants de Catalunya. Es tracta d’una mesura inèdita a nivell internacional que té per objectiu garantir el dret a l’equitat menstrual i permetrà escollir entre una copa, unes calces menstruals o compreses de tela, segons la preferència, a través d’un codi QR que es trobarà dins l’aplicació La Meva Salut. Es calcula que podran acollir-se a aquesta mesura al voltant de 2,5 milions de dones, de les quals 115.200 són de Lleida, en edats compreses entre els 10 i els 60 anys (encara que el servei s’oferirà també als casos que s’escapin d’aquesta forquilla d’edat).
Bergés ha ressaltat que, amb la posada en marxa de la distribució gratuïta a través de les farmàcies de productes menstruals reutilitzables es pretén “acabar amb una injustícia de la qual se n’ha parlat tota la vida però sense haver-se-n’hi donat solucions, com és la de la discriminació que suposa per a les dones el cost dels productes relacionats amb la cura menstrual”. La delegada ha defensat la mesura com “un exemple molt clar de com el Govern aplica la transformació feminista, concretant i fent arribar una millora tan important com aquesta a cadascuna de les persones potencialment beneficiàries”.
Aquesta jornada té l’objectiu de donar a conèixer el funcionament de la distribució dels productes, resoldre dubtes i reforçar les competències del personal farmacèutic a l’hora d’oferir informació sobre la menstruació i el cicle menstrual i acompanyar en la tria dels productes. La informació personalitzada i l’assessorament de les farmàcies és clau per fomentar l’ús d’aquests productes i afavorir la seva correcta utilització, especialment per les persones que els utilitzen per primera vegada.
No se’n parla
Segons l’enquesta del Centre d’Estudis d’Opinió, Òmnibus de la Generalitat de Catalunya (2023), la percepció majoritària de les persones que hi han participat és que no es parla prou sobre la menstruació. Per exemple, el 51% de les persones enquestades consideren que no se’n parla prou als mitjans de comunicació, i el 43% pensen que caldria parlar-ne més a l’escola.
En el cas de la perimenopausa i la menopausa (climateri), aquesta invisibilització és encara més acusada que amb la menstruació. El 71% de les dones opinen que no se’n parla prou als mitjans de comunicació, un 56% consideren que tampoc se’n parla suficient en l’àmbit privat, i el 51% opinen el mateix pel que fa als centres de salut.