Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Una nova PAC amb metes difícils de complir i els preus rècords de l’oli, protagonistes de l’any 2023

FOTO_ ACN La nova PAC ha marcat assignacions rècord però amb uns requisits digitals i mediamientals difícils

ARTICLES - ZONA 2

El sector agroalimentari tanca un 2023 marcat per la pujada dels preus de l’oli d’oliva i unes metes de la nova PAC que a vegades es fan difícils de complir:

1. AGRICULTURA

La pagesia tanca el 2023, el primer any d’aplicació de la nova Política Agrícola Comuna (PAC), amb una assignació superior als 47.000 milions fins a 2027 i que va imposar altes metes ambientals i digitals no fàcils de complir pels pagesos, afectats greument per la sequera i els alts costos de producció.

2. RAMADERIA:

En ramaderia, el focus ha estat posat en la sanitat animal perquè el 2023 es va expandir per tota la península la Malaltia Hemorràgica Epizoòtica (EHE), una malaltia que afecta el boví; mentre que el país va quedar lliure de verola ovina i caprina; i la polèmica va venir de la mà de la decisió de la Junta de Castella i Lleó de flexibilitzar els controls i prevenció de la tuberculosi bovina, que va ser anul·lada pel Govern central. D’altra banda, els ramaders van veure com el preu dels pinsos i de les matèries primeres, especialment els cereals, van començar a baixar després de la seva escalada inflacionista de 2022, però encara segueixen a nivells elevats que posa contra les cordes la rendibilitat tot i que els preus en origen de productes, com la llet, estan en uns nivells òptims.

3. SECTOR OLEÍCOLA:

L’oli d’oliva ha estat el producte bàsic de la cistella de la compra que més s’ha encarit en 2023 (al novembre passat el seu preu va augmentar el 66,7% en taxa anual), amb preus de fins més de vuit euros/litre en origen i fins als 12 euros/litre en el punt de venda.

La raó s’explica per la menor producció a causa de la sequera, mentre que els productors afronten una pujada dels costos de producció, així com menors vendes i la caiguda del consum, influït pels alts preus. Per a la campanya 2023/2024 s’espera una collita de 765.300 tones, un 15% més que en l’anterior temporada però encara un 34% per sota de la mitjana de les últimes quatre.

4. TURISME RURAL

El turisme rural ha tingut el 2023 una mitjana d’ocupació de més del 50% per a cada pont i temporada, amb unes dades positives malgrat la inflació i als elevats costos dels subministraments per a aclimatar els allotjaments.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12