Una cinquantena de persones han protestat al MNAC abans de l’arribada dels tècnics de l’Aragó aquest dilluns al museu. Entre els manifestants hi havia l’expresidenta del Parlament i exconsellera de Cultura Laura Borràs o els diputats de Junts Agustí Colomines, Francesc de Dalmases i Ennatu Domingo; el líder de l’ANC, Lluís Llach o el president del Consell de la República, Jordi Domingo, així com representants de l’AMI, que s’han situat a les portes de les oficines del museu, que és per on es preveia que entressin els tècnics de l’Aragó. Al lloc hi han fet acte de presència quatre furgons de la Brigada Mòbil dels Mossos d’Esquadra, que han vigilat l’accés. Finalment, els manifestants han marxat pel seu propi peu.
En declaracions als mitjans, el president de l’ANC ha assenyalat que han volgut venir a les portes del museu per denunciar “l’espoli” de les pintures de Sixena, un “símbol de la cultura catalana” i ha advertit de les conseqüències del seu trasllat. “Ens sorprèn la gosadia d’anar contra tots els consells tècnics de totes les previsions tècniques que s’han fet”, s’ha queixat.
Per tot plegat, ha fet una crida a la ciutadania de Catalunya a oposar-s’hi i ha advertit que no permetran que “l’espoli” continuï. “Estem disposats a continuar la lluita per intentar evitar aquest espoli”, ha afegit.
A més a més, ha denunciat la “inacció” de la Generalitat en el procés judicial i ha opinat que s’hauria d’haver oposat al trasllat de les obres amb un recurs al Tribunal Suprem. “”a Generalitat té una inacció imperdonable en un cas de patrimoni català com és el de Sixena”, ha dit Llach.
Tot i l’acció inicial d’asseure’s davant la porta de les oficines del MNAC, ha admès que és una acció “simbòlica” però ha destacat que “és un avís”. “Avui no volíem ni tan sols impedir el pas, perquè no venen a prendre res, venen només a mirar a veure què passa”, ha conclòs. Cap als volts de les 11, quan els tècnics ja eren dins del museu, els concentrats s’han aixecat i han marxat. Acte seguit, també han marxat els Mossos que custodiaven l’entrada.