El 3 de febrer de 1924, ara fa 100 anys, s’inaugurava el ferrocarril entre Lleida i Balaguer, una infraestructura “importantíssima” en les comunicacions entre les dues poblacions, però que a la vegada es convertiria en un projecte “frustrat”, segons explica l’historiador Jaume Barrull. L’arribada del tren de la Pobla a la capital de la Noguera Segur ha viscut al llarg dels anys diversos esdeveniments que l’han marcat.
De fet, que el ferrocarril arribés a Balaguer va costar 10 anys, i lluites i manifestacions pel camí. L’any 1912 van començar la construcció de la línia que havia d’unir Lleida amb el sud de França, en concret amb la ciutat de Saint-Girons, tot travessant els Pirineus pel port de Salau, al Pallars Sobirà. Dos anys després de l’inici de les obres es produiria una manifestació a Lleida que va congregar una gran multitud de gent. Era el 17 de maig del 1914 i va ser convocada per l’aleshores diputat a les Corts espanyoles, Francesc Macià.
El motiu de la protesta fou per exigir al govern el compliment de les lleis que emparaven la construcció de la línia, reprendre les obres aturades i la subhasta de les que faltaven fins a la frontera francesa. “Després d’arribar a Balaguer, tirar cap amunt va ser encara més lent i més dificultós i al final es va quedar a mig camí del que havia de ser. Per tant, era un gran projecte que, òbviament, al quedar-se curt és un projecte frustrat”, sosté Barrull. Tot i això, l’historiador lleidatà considera que fou un projecte necessari perquè “connectar Balaguer amb Lleida en una època en què automòbils privats eren una cosa insignificant i que, si ho havies de comparar amb els cotxes de línia de l’època, efectivament era una via important”. Però no va ser fins al 1951 que va arribar a la meitat del seu destí inicial, la Pobla de Segur, una vegada es va descartar definitivament la seva extensió fins a Saint-Girons. Tot i que les obres es van reprendre tres anys després de la multitudinària manifestació a Lleida, la gran dificultat de l’orografia, que només es podia salvar amb la construcció de ponts i túnels, i la falta de recursos econòmics, van fer que el tram entre els municipis de Balaguer i Cellers no s’inaugurés fins al 1949 per arribar el 1951 a la Pobla, on el projecte va acabar morint.
L’arribada del tren de la Pobla a Balaguer fou un projecte en el qual la societat lleidatana del moment va dipositar molta il·lusió i esperança per al desenvolupament del sector econòmic i industrial de les comarques lleidatanes. Respecte a la seva importància, Barrull recorda que el ferrocarril va ser un tema “recurrent” en les campanyes electorals de l’època “com més modernament ho és el Segarra-Garrigues”. “Fins i tot va haver-hi algun diari específic que parlava i comentava com havia de ser el ferrocarril”, afegeix Barrull.
UNA EXPOSICIÓ I UN LLIBRE
Fa 10 anys, amb motiu del 90 aniversari de la inauguració del ferrocarril, el Museu de la Noguera va preparar una exposició retrospectiva sobre la línia que va proposar un recorregut per la història d’aquest ferrocarril a través de diversos panells explicatius, imatges, documents, plànols i maquetes.
Van destacar les insígnies, el xiulet i la llanterna del cap d’estació de Balaguer, dues maquetes ferroviàries, i un segell editat per Correus amb motiu de l’estrena de la línia Lleida-Balaguer. D’altra banda, Antoni Nebot va publicar l’any 2014 el llibre ‘El tren de la Pobla Història gràfica del ferrocarril Noguera Pallaresa’. Es tracta d’un exemplar que ofereix al lector 335 imatges, la majoria inèdites d’aquest trajecte d’uns 90 kilòmetres que uneix el pla amb la muntanya.
Per commemorar el centenari de l’arribada del ferrocarril a Balaguer, Correus va ubicar ahir al matí una oficina filatèlica temporal al vestíbul de l’estació de Balaguer amb la imatge d’una aquarel·la de l’estació de Balaguer del dibuixant Marçal Abella i Brescó, i el sobre commemoratiu, tots dos confeccionats per a l’ocasió.