Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Trump assegura que “aquesta és la vuitena guerra que resolc”

El president dels EUA s’atribueix tot el mèrit i està convençut que el proper conflicte a solucionar-se serà el d’Ucraïna

FOTO_ Samuel Corum (EFE) Donald Trump, reunit amb el seu gabinet ahir a Washington

ARTICLES - ZONA 2

El president dels Estats Units, Donald Trump, va assegurar ahir que l’acord aconseguit entre Israel i Hamàs per a un alto el foc a Gaza és el vuitè conflicte que ha solucionat i va assenyalar que la guerra d’Ucraïna serà el proper.

“Vam resoldre set guerres o conflictes importants, i aquesta és la número vuit. I la que vaig pensar que seria, potser, la més ràpida de totes seria la de Rússia i Ucraïna. Encara que crec que això també passarà”, va declarar Trump a l’inici d’una reunió del seu gabinet.

El mandatari va lamentar que mentre no s’aconsegueix posar fi a les hostilitats entre Kíev i Moscou s’”estan perdent unes 7.000 persones a la setmana”, fet que va definir com a “força greu”.

El republicà, que busca obtenir el Premi Nobel de la Pau, el guanyador del qual serà anunciat divendres, sol presumir d’haver posat fi a set conflictes: Cambodja-Tailàndia, Kosovo-Sèrbia, República Democràtica del Congo-Rwanda, Pakistan-Índia, Israel-Iran, Egipte-Etiòpia i Armènia-Azer.

Tot i això, experts assenyalen que no ha promogut cap tractat formal de pau i que, en diversos d’aquests conflictes, només es van assolir treves fràgils. 

A més, les negociacions per posar fi definitiu a les guerres de Gaza i Ucraïna, les seves dues grans promeses, encara continuen.

Pedro Sánchez afirma que “ara toca dialogar” i “assistir la població civil”

L’acord entre Israel i Hamàs, que contempla un alto el foc a Gaza, va ser rebut per Casa Reial, PSOE, Sumar i PP com “un primer pas” esperançador per a la pau, mentre que socis del Govern com Podem i BNG recelen davant la possibilitat que l’Executiu israelià l’incompleixi per continuar el seu “plan”. 

El rei Felip VI va considerar que obre un “moment per a l’esperança per a Israel i Palestina”, encara que el va rebre de manera “cautelosa”, i va expressar el desig que “les primeres conseqüències” d’aquest anunci suposin “realment l’alliberament dels ostatges israelians i el seu retorn a casa, i l’entrada garantida d’ajuda humanitària”. 

El president del Govern, Pedro Sánchez, va confiar que l’acord sigui el començament d’una pau justa i duradora i va subratllar que “ara toca dialogar, assistir la població civil i mirar el futur amb esperança”, però “també amb justícia i amb memòria perquè les atrocitats viscudes no es tornin a repetir mai”, va assenyalar.

El líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, va considerar que el pla “sembla que comença a donar fruits” i l’alto el foc i l’alliberament d’ostatges i presos avancen, recalcant que l’acord s’ha de complir totalment per les dues parts. 

La líder de Sumar, Yolanda Díaz, que  internacional a l’ONU, ho veu “el primer pas per acabar amb la major atrocitat comesa al segle XXI”; Podem adverteix que “Israel ja ha incomplert abans i ha intentat continuar amb el pla colonial d’extermini”.

Von der Leyen demana que es compleixi planament el pacte

La presidenta de la Comissió Europea (CE), Ursula von der Leyen, va demanar que es compleixi “plenament el pacte” i a més va dir que acollia “amb satisfacció l’anunci d’un acord per assegurar un alto el foc i l’alliberament dels ostatges a Gaza, basat en la proposta presentada pel president dels Estats Units”. Per la seva part, el Kremlin va recolzar l’acord, però va demanar esperar que sigui ratificat per comentar-ho més detalladament. El fet que es confirmi un alto el foc a Gaza és motiu de satisfacció general”, va dir el portaveu de la Presidència russa, Dmitri Peskov, citat per l’agència Interfax.

Satisfacció entre els líders dels principals països europeus 

El canceller alemany, Friedrich Merz, va fer una crida “a totes les parts perquè compleixin la promesa i posin fi a la guerra, i aplanin el camí cap a una pau duradora”, mentre que el president francès, Emmanuel Macron, va subratllar que aquest acord “ha de marcar l’obertura d’una solució política basada en la solució de dos Estats”.

El primer ministre britànic, Keir Starmer, va demanar que l’acord s’apliqui “sense demora”, i la primera ministra d’Itàlia, Giorgia Meloni, va dir que es “respecten plenament les mesures acordades”. Segons Meloni, l’acord “és una extraordinària notícia que obre el camí a un alto el foc a Gaza, l’alliberament de tots els ostatges i la retirada de l’Exèrcit israelià de les mesures acordades a totes les parts acordades. els passos successius del pla de pau”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12