El Servei Català de Trànsit (SCT) va iniciar des de principis d’any fins al passat 5 de setembre un total de 5.671 expedients sancionadors contra conductors els quals el seu país de residència es troba a l’estranger i que van ser enxampats, principalment per excés de velocitat, a les carreteres lleidatanes pels Mossos d’Esquadra,, mentre que paral·lelament també ho van fer 434 contra xofers andorrans, segons les dades facilitades per l’ens a LA MAÑANA. Així mateix, cal indicar que es dona el cas que pel que fa a tot Catalunya, es van sancionar 59.368 estrangers i 775 andorrans, el que es tradueix en un 9,55% i en un 57,16%, respectivament, en la xarxa viària de Lleida.
En aquest sentit, cal recordar que el passat mes de juny el Servei Català de Trànsit (SCT) va donar a conèixer que s’estimava que s’havia deixat de cobrar uns 900.000 euros en multes a conductors estrangers. Aquestes eren sancions, per exemple, per excés de velocitat, que no es van poder cobrar durant un any i mig perquè el servei contractat per fer aquesta gestió estava impugnat al Tribunal de Contractació per una de les empreses que va perdre el concurs i ja havia prescrit. Ho va dir el director del SCT, Ramon Lamiel, en una compareixença a la Comissió d’Interior del Parlament de Catalunya. De fet, va justificar que no podien contractar cap altre servei, ja que s’havia d’esperar la resolució de la impugnació, però va deixar clar que el problema ja estava resolt, assegurant que ja s’estaven cobrant les multes pendents des de l’agost del 2022.
Així mateix, va explicar que entre el gener i el maig d’enguany s’havien notificat 32.000 multes a xofers estranger de la Unió Europea i ja s’havien cobrat un 50%. A més, va puntualitzar que es cobrava una mitjana de 63 euros de multa, tot i que s’haurien deixat de cobrar uns 900.000 euros, com s’ha mencionat anteriorment. També va assenyalar que les sancions es notificaven en l’idioma del conductor i mitjan un servei extrem amb traductors Alhora, Lamiel va apostar per introduir mecanismes de col·laboració més eficaços entre agències internacionals amb l’objectiu de perseguir les multes es puguin perseguir i cobrar.
Lamiel va comparèixer a petició del PSC, que havia reclamat informació després que a l’octubre Catalunya Ràdio publiqués que des de principis del 2022 a Catalunya no s’estaven cobrant les multes a vehicles estrangers caçats pels radars. En aquesta, i tal com recull l’emissora, Lamiel va explicar que “no existeix la possibilitat de cobrar o embargar directament els estrangers. La via executiva per cobrar-los les multes no és viable. Només cobrem per via voluntària. És a dir, els ingressos dels estrangers que multem aquí podrien ser zero. Són els estats, que s’han d’entendre”.
Alhora, Catalunya Ràdio també va reflectir que continuen quedant fora del sistema de cobrament els infractors andorrans, als quals només se’ls pot sancionar si els Mossos d’Esquadra aconsegueixen aturar-los a la carretera. “Si els Mossos els paren a la carretera i tenen deutes de radar, els cobren allà mateix, fins a una quantitat de 3.000 euros”, va indicar, i va afegir que “una de les propostes que vol fer el Servei Català de Trànsit és apujar aquesta xifra, perquè hi ha deutes bastant importants. Aquí sí que pot haver-hi impunitat”, va remarcar el director del SCT.