El Servei Català de Trànsit ha iniciat aquesta setmana una campanya per controlar la seguretat en el transport escolar, de menors i viatgers a tot Catalunya. De manera coordinada amb el Mossos i les policies locals, des de dilluns i fins diumenge es faran controls, tant en zones urbanes com interurbanes. Aquest dimecres se n’ha fet un a Santpedor (Bages). Segons ha explicat el caporal del grup de transports de la Regió Policial Central, Xavier Àlvarez, incideixen, sobretot, en comprovar que els conductors compleixin les hores de descans, que circulin a la velocitat que toca i que tinguin l’autorització. De fet, aquest dimecres han revisat vuit vehicles i han detectat que dos d’ells no tenien l’autorització especifica per fer el servei.
El Servei Català de Trànsit realitza tres cops l’any la campanya preventiva de controls intensius de transport escolar i de menors. Una es fa la primera o segona setmana després de començar el curs, l’altra just abans d’acabar-lo i, finalment, la tercera unes setmanes després de les vacances de Nadal. Precisament aquesta és la campanya que s’està fent ara a diferents indrets de Catalunya i s’allargarà fins diumenge. Es faran controls cada dia a primera hora del matí, tant en carreteres com en zones urbanes.
Un dels punts de control s’ha instal·lat aquest dimecres a Santpedor, on diversos agents dels Mossos anaven aturant els vehicles. De fet, durant l’estona que ha durat el control m’han revisat vuit, entre autobusos i furgonetes de transport escolar, i han detectat tres incidències. El caporal del grup de transports de la Regió Policial Central, Xavier Àlvarez, ha explicat que cap dels dos vehicles tenia l’autorització específica per realitzar el servei de transport escolar i, a més, s’ha detectat que un d’ells no tenia els treballadors donats d’alta a la Seguretat Social. Els Mossos faran una proposta de denúncia i, en aquest últim cas, les dues sancions -que es poden recórrer- poden arribar fins als 8.000 euros de multa.
A banda de comprovar si els vehicles disposen de l’autorització específica per realitzar el servei, els Mossos també comproven que el vehicle compleixi les parades o itineraris fixats per part dels xofers i faci els descansos pertinents; que es facin servir els sistemes de seguretat passiva, com ara el cinturó de seguretat o els sistemes de retenció infantil; i també realitzen controls d’alcoholèmia i drogues als conductors i es vigilen les distraccions com l’ús del mòbil.
Importància de l’ús del cinturó
Álvarez reconeix que el control de l’ús del cinturó a dins dels autocars és “complicat” perquè quan les persones que van dins del vehicle detecten que hi ha un control policial “automàticament es posen el cinturó”. “L’usuari sap que l’ha de fer servir, però fins que no ens veuen no se’l posen”, lamenta el policia, que diu que “és molt difícil que puguem observar directament la infracció”. L’ús d’aquest element de seguretat passiva “redueix el risc de morir un 75% i el fet de no utilitzar-lo multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals en cas de bolcada o gir brusc”. Segons la normativa de trànsit, tots els autocars matriculats a partir de l’octubre de 2007 n’han de disposar.
En els controls sí que detecten altres infraccions relacionades amb la seguretat dels vehicles com ara el mal estat dels pneumàtics. Tot i això, Álvarez assegura que la majoria de vehicles que fan el servei de transport escolar “tenen les condicions òptimes”, ja que la llei diu que els vehicles que facin aquest servei no poden tenir més de 16 anys. “No trobem vehicles atrotinats, sinó que el parc mòbil que ofereix el servei a les escoles és bastant bo”, exposa.
“L’objectiu no és la multa sinó la conscienciació”
Álvarez explica que, amb els anys, les denuncies han anat a menys i recorda que l’objectiu “no és la multa, sinó la conscienciació”. “Abans havíem de posar moltes més denuncies i ara, per sort, no han de denunciar tant perquè els vehicles estan bé”, explica. Amb tot, diu que és molt important fer aquestes campanyes perquè la gent estigui conscienciada i perquè el parc mòbil que fa l’activitat de transport escolar “estigui controlat”.
En la darrera campanya d’inspecció de transport escolar, menors i de viatgers -que es va fer el juny de 2023- en una setmana, es van sancionar 132 vehicles dels 602 controlats. La majoria d’autocars i autobusos denunciats van ser per les condicions del vehicle i per incomplir les condicions administratives. Des del Servei Català de Trànsit recorden que la ciutadania pot col·laborar en la tasca de denúncia d’irregularitats en aquest tipus de transport trucant al telèfon 112.