Molts turistes van triar el tren aquestes vacances per a gaudir d’uns merescuts dies de descans. L’ús d’aquest transport a Espanya ha crescut, en part pels descomptes posats en marxa pel Govern per a afavorir-lo enfront d’altres mitjans amb major impacte mediambiental.
Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), el transport interurbà per ferrocarril va augmentar un 22,3% interanual al juny. Tant per a curta distància (20%), mitjana (57,3%) o llarga (22,7%), el tren llança increments notables, superant els 160 milions de viatgers en el primer trimestre.
No obstant això, avaries com les que s’han produït durant aquest estiu en trens d’alta velocitat eleven el malestar. “Molts passatgers desconeixen quins són els seus drets quan ocorren incidències amb els trens, alguna cosa que amb retards o cancel·lacions d’un vol es té més interioritzat”, comenten des del despatx Sanahuja Miranda Abogados, que apunta cap al Reglament (UE) 2021/782 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d’abril de 2021, sobre els drets i les obligacions dels viatgers de ferrocarril com la normativa aplicable en aquests casos.
Cada minut compta
Perquè la reclamació arribi a bon terme, a més de fer-la en els tres mesos següents com a màxim, el retard a l’estació de destinació haurà de ser de, almenys, 60 minuts. Només llavors, el passatger podrà optar pel reemborsament de bitllet i no viatjar o sol·licitar un transport alternatiu. La indemnització serà del 25% del cost de bitllet per una demora d’entre 60 i 119 minuts, i si supera els 120, del 50%.
D’altra banda, és la mateixa companyia la que ha d’informar d’aquest transport alternatiu en un termini de 100 minuts a comptar des de l’hora prevista de sortida del tren. Passada l’hora i 40 minuts, el client podrà buscar transport pel seu compte i sol·licitar el reemborsament. En cas que no sigui per via fèrria o carretera, és necessari demanar permís prèviament a la companyia per a assegurar el pagament.
Assistència en tot moment
Fer l’espera més suportable també és un dret que tenen els afectats. Mentre arriba la solució, la companyia ferroviària ha de prestar assistència als viatgers, proporcionant-los menjar i beguda, a més d’allotjament quan el transport alternatiu impliqui la pernoctació.
Més enllà de la normativa europea, que imposa uns mínims, cada companyia pot tenir una política interna amb millors condicions si es produeixen retards o cancel·lacions. És important que els passatgers es posin en contacte com més aviat millor amb l’empresa emissora del seu bitllet, recorrent al seu servei d’atenció al client a través dels canals dissenyats a aquest efecte.